Kerkpijn (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Trouwens. Er is altijd best veel aandacht voor ambtsdragers die een bekering niet kunnen overnemen. Maar zelf heb ik eerlijk gezegd meer te stellen gehad met de andere kant: een ambtsdrager die me herhaaldelijk de handen oplegde. Volkomen vanuit gunning en liefde hoor, dat is het punt niet. Maar op basis van mijn serieuze leven en bepaalde ervaringen mocht ik toch niet ontkennen dat...
Maar ik kende Christus niet en deze opmerkingen zijn me een scherpe doorn in het vlees geweest.
Ik denk dat hier een enorm gevaar zit. Ook op sterfbedden.
Maar ik kende Christus niet en deze opmerkingen zijn me een scherpe doorn in het vlees geweest.
Re: Kerkpijn (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Hier dus verder over kerkpijn.
Daar bedoel ik het gesprek mee wat hierboven gevoerd werd. Over pijnlijke confrontaties bijvoorbeeld na deelname aan het Heilig Avondmaal. Zaken die bijvoorbeeld Vrouwke en Arja benoemen. Daar hoor je best weleens over.
Bedoel je daarmee dat een ouderling aangeeft dat iemand niet bekeerd kan zijn?
Ik bedoel de kwesties die hierboven zoal aan de orde komen.merel schreef: ↑Gisteren, 22:05Bedoel je daarmee dat een ouderling aangeeft dat iemand niet bekeerd kan zijn?
Ik ben ook wel even benieuwd: wat betekent ‘bekering overnemen’ concreet? En wat als dit dus niet gebeurt door een ambtsdrager, wat betekent dat dan concreet?Job schreef: ↑Gisteren, 22:18Ik bedoel de kwesties die hierboven zoal aan de orde komen.merel schreef: ↑Gisteren, 22:05Bedoel je daarmee dat een ouderling aangeeft dat iemand niet bekeerd kan zijn?
Bekering niet overnemen hoeft niet gelinkt te zijn aan deelname aan het Avondmaal.Toen ik hoorde van de ouderling tijdens huisbezoek dat ik opeens geen kind van God meer was, was dat 13 jaar nadat ik voor het eerst aan het Avondmaal ging. Hot item was het ontkennen van de vierschaarervaring als noodzakelijk. Daarna kwam onmiddelijk de vraag: wat doet u eigenlijk aan het Avondmaal.merel schreef: ↑Gisteren, 22:05Bedoel je daarmee dat een ouderling aangeeft dat iemand niet bekeerd kan zijn?
Dus niet overnemen zegt: zij kunnen dit niet als waar geestelijk werk van de Heere bevestigen. Dit begrip hangt vaak samen met hoe gekeken wordt naar de weg tot geloof (vaak met “trappen”), herkenbare kenmerken etc
Laatst gewijzigd door Arja op 28 mar 2026, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MGG
Op de synode praat hij lekker veel. De keer dat ik er bij was, was hij heel scherp. Ik vermoed dat hij alles tot in de puntjes voorbereidt en zelden denkt laat ik dit detail maar gaan.DDD schreef: ↑27 mar 2026, 17:25Hij is dan ook een man van innerlijke tegenstellingen, zegt de intro. Al kom ik geen tegenstellingen tegen. Ik vind het een mooi interview. Het lijkt goed te laten zien hoe iemand is, met de voor- en nadelen eerlijk benoemd. Ik snap ds. Schreuder wel, maar ik heb ook een voorliefde voor duidelijke communicatie. Je hoeft het immers in alles niet eens te zijn. Sterker nog, de meeste dingen waar mensen zich druk over maken zijn volslagen onbelangrijk in het licht van de eeuwigheid.Zita schreef: ↑27 mar 2026, 17:10Ik werd er wat ongemakkelijk van. Ik bedoel: ik zie best wel wat tegenstrijdigheden en onbegrijpelijkheden, maar het gaat met name om de heel persoonlijke emoties. Dus kritiek is niet oké. Maar hij is ook weer heel erg stellig.Konijntje schreef: ↑27 mar 2026, 17:00Bijzonder interview. Ik vond de antwoorden elkaar soms ook tegenspreken.Ogg schreef: ↑27 mar 2026, 14:13 https://www.rd.nl/artikel/1143670-het-l ... aar-haalde
Interview met ouderling z klaasse
Ik snap gezien zijn karakter zijn voorliefde voor ds. Paauwe wel. Gelukkig maar dat de Heere via ds. J.W. Kersten ook een ander accent meegaf. Dat vind ik heel mooi aan het interview.
Ik denk dat er in zijn beleving geen tegenstellingen in het artikel zitten, maar ik snap ook dat iemand anders dat anders kan zien, voor wat betreft het geloofsleven. Maar bekeringsgeschiedenis is niet hetzelfde als de ontwikkelingen in de omgang met de HEERE. Het kan zijn dat je van geen bekering weet, maar wel een vertrouwelijke omgang met God hebt.
Ik verbaas me dan vooral over de voorzichtigheid in het zeggen: misschien zit het ook een beetje in mij. Je zou toch zeggen dat je rond de 80 je eigen eigenzinnigheid wel ontdekt mag hebben. Maar dat is een detail. Het kan natuurlijk zijn dat je daar op je 80e van vindt dat je daar toen je 50 was toch nog niet zo diepgaand inzicht in had.
Ik vind het heel bemoedigend dat de classis Rijssen een eigenwijze man heeft gekozen in zo'n appelschriftencommissie. Ik denk niet dat dat overal zo gaat in kerkelijk Nederland.
Het viel mij op dat alle 12 kinderen verbonden zijn aan de bevindelijk waarheid. Nu is verbonden zijn aan de waarheid niet voldoende, maar wel iets waar hij terecht dankbaar voor is.
Bedoel je dat er eigenlijk rust gegeven wordt buiten Christus?Job schreef: ↑Gisteren, 19:56 Trouwens. Er is altijd best veel aandacht voor ambtsdragers die een bekering niet kunnen overnemen. Maar zelf heb ik eerlijk gezegd meer te stellen gehad met de andere kant: een ambtsdrager die me herhaaldelijk de handen oplegde. Volkomen vanuit gunning en liefde hoor, dat is het punt niet. Maar op basis van mijn serieuze leven en bepaalde ervaringen mocht ik toch niet ontkennen dat...
Omdat ze wel eens ernstig gebeden hebben?
Of zo missend over de wereld kunnen gaan?
Wat een verdrietige zaak en wat een impact zal dit op je gehad hebben. Als je deze ouderling nog eens spreekt, zou ik hem wijzen op Efeze 1:Arja schreef: ↑Gisteren, 22:25Bekering overnemen hoeft niet gelinkt te zijn aan deelname aan het Avondmaal. Toen ik hoorde van de ouderling tijdens huisbezoek dat ik opeens geen kind van God meer was, was dat 13 jaar nadat ik voor het eerst aan het Avondmaal ging. Hot item was het ontkennen van de vierschaarervaring als noodzakelijk. Daarna kwam onmiddelijk de vraag: wat doet u eigenlijk aan het Avondmaal.merel schreef: ↑Gisteren, 22:05Bedoel je daarmee dat een ouderling aangeeft dat iemand niet bekeerd kan zijn?
13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.
Of de woorden van Christus Zelf, in Johannes 10:
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
Een wedergeboorte is, zoals ook een geboorte, onomkeerbaar. Kind van God zijn is meer dan een positie. Het is een nieuw leven, eeuwig leven, het leven van Christus, ”Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid” (2Petr.1:4).
Vraag het de Heere en Hij zal je, door Zijn Geest en door Zijn Woord, de zekerheid geven dat je een kind van God mag zijn. Tot vreugde en dankbaarheid. En laat niemand je wijsmaken dat ook maar iets of iemand, jezelf incluis, de beloften door Hem gedaan in Zijn Woord teniet kan doen.
Klopt! Ik denk dat het een gevolg is van kenmerkenprediking.Arja schreef: ↑Gisteren, 22:40Bedoel je dat er eigenlijk rust gegeven wordt buiten Christus?Job schreef: ↑Gisteren, 19:56 Trouwens. Er is altijd best veel aandacht voor ambtsdragers die een bekering niet kunnen overnemen. Maar zelf heb ik eerlijk gezegd meer te stellen gehad met de andere kant: een ambtsdrager die me herhaaldelijk de handen oplegde. Volkomen vanuit gunning en liefde hoor, dat is het punt niet. Maar op basis van mijn serieuze leven en bepaalde ervaringen mocht ik toch niet ontkennen dat...
Omdat ze wel eens ernstig gebeden hebben?
Of zo missend over de wereld kunnen gaan?
Laatst gewijzigd door Job op 28 mar 2026, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat iemand belijdt een kind van de Heere te mogen zijn (hierboven is het allemaal uitvoerig beschreven door Vrouwke en Arja) maar dat daar vraagtekens bij worden gezet door (o.a.) ambtsdragers. Is een gangbare uitdrukking in de kringen waarin ik me bevind: kan iemand het wel of niet van diegene overnemen. In gewone mensentaal: gelooft hij of zij het bekeringsverhaal?
Soms hoor je het ook bij sterfbedbekeringen: de dominee kan het niet overnemen en laat het daarom rusten.
Wat het concreet betekent kan heel uiteenlopend zijn. Bijvoorbeeld een waarschuwing om te vragen om ontdekking. Of om een volgende keer voorzichtig te zijn met de Avondmaalsgang.
-
De Rijssenaar
Heftig.. Dit klinkt allemaal toch iets erger dan de verhalen die ik van mensen hoor. Misschien dat op Veluwe het wel extremer is..Arja schreef: ↑Gisteren, 22:25Bekering niet overnemen hoeft niet gelinkt te zijn aan deelname aan het Avondmaal.Toen ik hoorde van de ouderling tijdens huisbezoek dat ik opeens geen kind van God meer was, was dat 13 jaar nadat ik voor het eerst aan het Avondmaal ging. Hot item was het ontkennen van de vierschaarervaring als noodzakelijk. Daarna kwam onmiddelijk de vraag: wat doet u eigenlijk aan het Avondmaal.merel schreef: ↑Gisteren, 22:05Bedoel je daarmee dat een ouderling aangeeft dat iemand niet bekeerd kan zijn?
Dus niet overnemen zegt: zij kunnen dit niet als waar geestelijk werk van de Heere bevestigen. Dit begrip hangt vaak samen met hoe gekeken wordt naar de weg tot geloof (vaak met “trappen”), herkenbare kenmerken etc
Vind het ook vreemd dat ze als mensen daar iets over denken te kunnen zeggen.. ik moet altijd denken aan die akker met onkruid en tarwe. Jezus wilde niet dat de discipelen daar allemaal begonnen te trekken aan dat onkruid.. dat lijken de ouderlingen op jouw huisbezoek dus wel te doen.. snap niet hoe ze het durven
Zo gangbaar is die uitdrukking helemaal niet, maar het is in ieder geval niets bijbels. Al denk ik ook dat het wel iets uitzonderlijks is. De meeste ambtsdragers houden zich gewoon aan de belijdenisgeschriften.Job schreef:Dat iemand belijdt een kind van de Heere te mogen zijn (hierboven is het allemaal uitvoerig beschreven door Vrouwke en Arja) maar dat daar vraagtekens bij worden gezet door (o.a.) ambtsdragers. Is een gangbare uitdrukking in de kringen waarin ik me bevind: kan iemand het wel of niet van diegene overnemen. In gewone mensentaal: gelooft hij of zij het bekeringsverhaal?
Soms hoor je het ook bij sterfbedbekeringen: de dominee kan het niet overnemen en laat het daarom rusten.
Wat het concreet betekent kan heel uiteenlopend zijn. Bijvoorbeeld een waarschuwing om te vragen om ontdekking. Of om een volgende keer voorzichtig te zijn met de Avondmaalsgang.