Kerkpijn
Re: Kerkpijn (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Om Wim te plezieren kunnen ze gerust de titel aanpassen. Alleen het eerste woord zegt genoeg..
Zeker! We vermelden het topic waaruit de berichten verplaatst zijn er altijd even bij, zodat zoekers het makkelijker kunnen vinden. Maar ik zal het even aanpassen. De actieve forummers hebben het intussen wel gezien.
De nadruk op de bevindelijke doorleving van zonde en genade is wel typerend voor de GG. In feite is het een ongeschreven onderdeel van het belijden van de GG. Als hier niet meer over gesproken mag worden, kunnen de GG opgeheven worden en deel worden van welke orthodox-gereformeerde kerk in Nederland dan ook.
Wel denk ik dat het beter is om iemand te vragen hoe hij/zij dénkt over geloof en bekering, dan (meteen) te vragen: hoe is dat bij jou gegaan? Als het antwoord op de eerste vraag in orde is, is de tweede vraag niet meer nodig. Want als iemand dán aan het avondmaal deelneemt, is het een zaak tussen die persoon en God. Maar als het antwoord op die eerste vraag níét in orde is, heb je een ander verhaal. Dan is in feite de 'belijdenis' van die persoon niet in orde en kun je hem/haar wijzen op wat er fout is. Dan nog kun je die persoon niet verbieden aan avondmaal te gaan, maar je kunt dan wel zeggen wat er volgens jou niet klopt in zijn/haar belijdenis.
Hoe iemand erover denkt is toch bekend door het lidmaatschap?Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 17:46De nadruk op de bevindelijke doorleving van zonde en genade is wel typerend voor de GG. In feite is het een ongeschreven onderdeel van het belijden van de GG. Als hier niet meer over gesproken mag worden, kunnen de GG opgeheven worden en deel worden van welke orthodox-gereformeerde kerk in Nederland dan ook.
Wel denk ik dat het beter is om iemand te vragen hoe hij/zij dénkt over geloof en bekering, dan (meteen) te vragen: hoe is dat bij jou gegaan? Als het antwoord op de eerste vraag in orde is, is de tweede vraag niet meer nodig. Want als iemand dán aan het avondmaal deelneemt, is het een zaak tussen die persoon en God. Maar als het antwoord op die eerste vraag níét in orde is, heb je een ander verhaal. Dan is in feite de 'belijdenis' van die persoon niet in orde en kun je hem/haar wijzen op wat er fout is. Dan nog kun je die persoon niet verbieden aan avondmaal te gaan, maar je kunt dan wel zeggen wat er volgens jou niet klopt in zijn/haar belijdenis.
De conclusie is dan natuurlijk WEL dat - als ze niet weten hoe hun gemeente erover denkt - ze het ook simpelweg niet begrijpen. En dan snap ik weer niet dat iemand zo stellig wel van de eigen bevinding overtuigd is terwijl niet begrepen wordt hoe de gemeente - waar ze lid zijn - ertegenaan kijkt. Dan is het zelfonderzoek toch, op z'n zachtst gezegd, vrij summier geweest?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 mar 2026, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kerkpijn
Een lastige vraag. Ik weet niet zo snel wat ik hierop moet zeggen.
@ Wim
Als je nu eigenlijk reageer op wat ik deelde: ik durfde m’n ellendekennis niet goed genoeg te keuren. Daar zat eigenlijk het probleem.
Als je dat gebrek aan zelfonderzoek wilt noemen, heb je er volgens mij weinig van begrepen.
Eventueel zou je nog kunnen beluisteren wat Ds. C. Harinck daarover zegt: https://downloadpreken.nl/10263/het-aanbod-van-genade
Op dezelfde site staat ook een lezing van hem over de rechtvaardiging in de vierschaar / bewuste en gevoelige schuldvergeving.
Die lezing linkt ook aan wat @Arja en ik hier deelde: https://downloadpreken.nl/6926/de-recht ... vierschaar
Als je nu eigenlijk reageer op wat ik deelde: ik durfde m’n ellendekennis niet goed genoeg te keuren. Daar zat eigenlijk het probleem.
Als je dat gebrek aan zelfonderzoek wilt noemen, heb je er volgens mij weinig van begrepen.
Eventueel zou je nog kunnen beluisteren wat Ds. C. Harinck daarover zegt: https://downloadpreken.nl/10263/het-aanbod-van-genade
Op dezelfde site staat ook een lezing van hem over de rechtvaardiging in de vierschaar / bewuste en gevoelige schuldvergeving.
Die lezing linkt ook aan wat @Arja en ik hier deelde: https://downloadpreken.nl/6926/de-recht ... vierschaar
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 30 mar 2026, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
K de Vries
Nee, het is geen lastige vraag, vind ik.
Het probleem wat ik vaak zie is dat men op papier lid is van het kerkverband, maar in de praktijk de prediking binnen het kerkverband niet accepteert en op elke slak zout legt.
En ja, dan krijg je (meestal) vroeg of (soms) laat last van kerkpijn.
Nou, ik probeer het vooral wat algemeen te houden. Casussen kan ik niet beoordelen. Want hoe groot is de kans dat de ouderling gewoon verkeerd begrepen is? Want, laten we wel wezen, alle kv's leren dat ze geen hartenkenner zijn. Dus een ouderling KAN nooit bedoeld hebben dat hij wel het - voor iemand - kan zeggen.Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 19:12 @ Wim
En verder, waarom stap je niet alsnog naar die man toe en vraag het 'em?
Zijn woorden waren duidelijk genoeg. Wat Ds. Kersten in dat verhaal wat ik deelde wel begreep, begreep hij niet. Zoals al gedeeld is dit inmiddels jaren geleden en is er later op ons verzoek over gesproken in zover dat nog mogelijk was.
Oke. Maar wat is dan het issue nu (nog)?
Dank je wel en hartelijk dank voor je tip..