Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je het helemaal had beluisterd, had je gehoord dat ze juist hetzelfde zeggen als wat je nu zelf schrijft. Bijvoorbeeld dat het kleinste geloof rechtvaardigend van aard is. En ze zeggen juist dat zulke bijzondere ervaringen NIET nodig (of een plusje) zijn. Misschien nog eens in z'n geheel luisteren om een eerlijker beeld te vormen??
@Vrouwke als u dat zegt hoop ik dat zeker te doen.Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 17:47 Als je het helemaal had beluisterd, had je gehoord dat ze juist hetzelfde zeggen als wat je nu zelf schrijft. Bijvoorbeeld dat het kleinste geloof rechtvaardigend van aard is. En ze zeggen juist dat zulke bijzondere ervaringen NIET nodig (of een plusje) zijn. Misschien nog eens in z'n geheel luisteren om een eerlijker beeld te vormen??
Goed plan..!
Maar prima hoor, als Calvijn meer je favoriete schrijver blijft
Bart en Reinier benoemen ook eerlijk mindere kanten van Comrie.
Maar prima hoor, als Calvijn meer je favoriete schrijver blijft
Bart en Reinier benoemen ook eerlijk mindere kanten van Comrie.
Lekker blijven geven. Dat lucht vast op!Rido91 schreef: ↑08 mei 2026, 23:57Het was mij even ontgaan dat het op een forum niet de bedoeling is om je eigen mening te geven over een onderwerppierre27 schreef: ↑08 mei 2026, 23:47Lieve help, daar gaan we weer. Nog weer iemanf die het zo goed weet waar het allemaal schijnbaar fout gaat.Rido91 schreef: ↑08 mei 2026, 23:43 Ik denk dat het voor beide partijen het beste is om niet naar zulke 'adresjes' te gaan: voor degenen die geadviseerd worden zulke adresjes te bezoeken niet omdat de kans groot is dat je er niet veel
wijzer van wordt en je wellicht meer in de put wordt gepraat dan als je in het Woord zou graven. En voor de bewoners van die adresjes niet omdat het niet goed is als (wellicht) hun eigen, hoogmoedige hart weer gestreeld wordt als zij weer een avondje over hun eigen prestaties mogen vertellen. Het gevaar ligt immers op de loer dat niet God, maar de mens centraal komt te staan.
Ik zie daarnaast dat de Rijssenaar zich heel duidelijk uitdrukt. Dat sommigen dit niet begrijpen is wellicht te wijten aan een gebrek in de prediking die zij zondag aan zondag horen waarin niet/nauwelijks aandacht is voor de heiligmaking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat zal ik zeker doen, ik verheug mij bij voorbaat al op je (vaak) zure reactiespierre27 schreef: ↑Gisteren, 20:13Lekker blijven geven. Dat lucht vast op!Rido91 schreef: ↑08 mei 2026, 23:57Het was mij even ontgaan dat het op een forum niet de bedoeling is om je eigen mening te geven over een onderwerppierre27 schreef: ↑08 mei 2026, 23:47Lieve help, daar gaan we weer. Nog weer iemanf die het zo goed weet waar het allemaal schijnbaar fout gaat.Rido91 schreef: ↑08 mei 2026, 23:43 Ik denk dat het voor beide partijen het beste is om niet naar zulke 'adresjes' te gaan: voor degenen die geadviseerd worden zulke adresjes te bezoeken niet omdat de kans groot is dat je er niet veel
wijzer van wordt en je wellicht meer in de put wordt gepraat dan als je in het Woord zou graven. En voor de bewoners van die adresjes niet omdat het niet goed is als (wellicht) hun eigen, hoogmoedige hart weer gestreeld wordt als zij weer een avondje over hun eigen prestaties mogen vertellen. Het gevaar ligt immers op de loer dat niet God, maar de mens centraal komt te staan.
Ik zie daarnaast dat de Rijssenaar zich heel duidelijk uitdrukt. Dat sommigen dit niet begrijpen is wellicht te wijten aan een gebrek in de prediking die zij zondag aan zondag horen waarin niet/nauwelijks aandacht is voor de heiligmaking.
Haha, ik wilde niet te vaak herhalen meer, het was gewoon even iets wat me gister opviel. Verder zul je het allemaal goed bedoelen als vrucht van de heiligmaking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Meer gewicht bedoel je waarschijnlijk? Ja, uiteindelijk wel. Een gelegenheidspromotie van een niet-academisch theoloog over een theologisch onderwerp is dan ook vragen om een dissertatie die te kort schiet, als de universiteit niet scherp genoeg kijkt. En dat is gebeurd en nu is het resultaat een bul en een boek.FlyingEagle schreef: ↑08 mei 2026, 23:01 Heeft de conclusie van dhr. De Wildt met gewicht in de schaal dan de universiteit?
Als de kritiek/discussie gaat over aantoonbaar beperkt bronnengebruik dan is de waarde van de promotiestudie al wel verdampt.
JanRap schreef: ↑Gisteren, 17:41@ R en ck, Jammer, ik heb een klein stukje beluisterd maar ik ben in de loop der jaren zo eenzijdig georiënteerd geraakt op de Reformatie dat ik Comrie veel te modern vind. Ik vermoei me er niet meer mee. Dat Comrie ook heel mooie dingen schreef is een andere zaak. Comrie had ook een zeer pastorale kant. Maar ik hoorde in het begin van deze bespreking al over de vierschaar in de wedergeboorte, dan haak ik af. Verder hoorde ik hoe een auteur mensen gesproken had die de vierschaarbeleving meegemaakt hadden. Het is geen voorwaarde, en lang niet iedereen maakt het mee, maar..... het is misschien toch een plusje. Dat gevoel bekruipt me tenminste. Terwijl het kleinste geloof rechtvaardigend van aard is. Ik snap dat ik me hier onmogelijk maak, maar ik blijf het herhalen zolang als ik gezond mag blijven: ga terug naar de bronnen van de door ons aangenomen belijdenissen. Die belijdenissen liggen ten grondslag aan het kerkelijke leven in de reformatorische gezindte. Waarom probeert men dan om begrippen in te brengen die in geen enkel door ons aangenomen belijdenisgeschrift zijn terug te vinden?R+ck schreef: ↑Gisteren, 13:58Ja en ik ben hier heel blij mee. Veel herkenning voor mij en een zeldzaam evenwicht mbt het aanbod van genade, prediking van de wet etc hebben deze broeders.Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 10:36 Zijn er hier nog die dit viewtopic.php?p=1234069#p1234069 echt bekeken / beluisterd hebben? En hoe kijken jullie hier dan tegenaan?
Wat ben ik blij dat er nog zulke mensen zijn.
Ondanks dat ik er ook een groot voorstander van ben om bij onze belijdenissen te blijven en daar niets aan toe of af te doen luister ik dit gesprek toch anders.
Ik waardeer het hoe deze broeders niet veroordelend zijn maar beide kanten belichten.
Ze spreken m.i juist op een goede manier over ‘de vierschaar’ en zeggen meermaals en benadrukken dat de kleinste gelovige door het geloof vergeving van zonden heeft en dat hier geen aparte beleving voor nodig is. En dat dit normaal gesproken door de middellijke weg gaat maar dat er ook uitzonderingen (!) zijn waar dit onmiddellijk gebeurd en waarbij mensen wel een bijzondere beleving meemaken.
Ik vind dit een zeer pastorale evenwichtige voorstelling. Ondanks dat ik veel van uw bezwaren een aarzelingen van harte deel vrees ik dat u hier te bevooroordeeld naar hebt geluisterd.
Ik ben heel dankbaar dat er nog zulke mensen in de GG en GGiN zijn die het aanbod van genade bijbels laten functioneren en voluit verkondigen dat God een ieder die het evangelie hoort Zijn genade onvoorwaardelijk aanbiedt.