Opwekking (Pinksterconferentie)

Ambtenaar

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)

Bericht door Ambtenaar »

Evangelist schreef: 23 mei 2026, 19:11
Eerlijk gezegd vind ik het schokkend dat ieder jaar meer jongeren en ouderen uit de gereformeerde gezindte naar Opwekking gaan, precies vanwege waar ds. De Raaf in alle eerlijkheid en met bewogenheid de vinger bij legt.
Blijkbaar wordt er iets gemist door deze jongeren en ouderen.

Conservatieve mensen zoals betreffende predikant kennelijk ook is, zouden een tot zelfevaluatie moeten komen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:06
Eerlijk gezegd vind ik het schokkend dat ieder jaar meer jongeren en ouderen uit de gereformeerde gezindte naar Opwekking gaan, precies vanwege waar ds. De Raaf in alle eerlijkheid en met bewogenheid de vinger bij legt.

Conservatieve mensen zoals betreffende predikant kennelijk ook is, zouden een tot zelfevaluatie moeten komen.
Ja, ons eigenwillige hart mist regelmatig iets. En ds. De Raaf zou ik nou niet echt tot de conservatieven willen rekenen. Een zeer evenwichtige prediker!
Hartelijke groet,
Evangelist
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Evangelist schreef: 23 mei 2026, 23:08 [Ja, ons eigenwillige hart mist regelmatig iets. En ds. De Raaf zou ik nou niet echt tot de conservatieven willen rekenen. Een zeer evenwichtige prediker!
Hij is GG, dus per definitie conservatief.

Het gaat hier verder niet om hem, naar om leden van de GG die naar Opwekking gaan. Je kunt ach en wee roepen, maar zinvoller is het om eens te onderzoeken wat beweegredenen zijn om er naartoe te gaan.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Waarom zouden die bezoekers van Opwekking, niet juist iets missen?
En zichzelf moeten onderzoeken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:13
Evangelist schreef: 23 mei 2026, 23:08 [Ja, ons eigenwillige hart mist regelmatig iets. En ds. De Raaf zou ik nou niet echt tot de conservatieven willen rekenen. Een zeer evenwichtige prediker!

Het gaat hier verder niet om hem, naar om leden van de GG die naar Opwekking gaan. Je kunt ach en wee roepen, maar zinvoller is het om eens te onderzoeken wat beweegredenen zijn om er naartoe te gaan.
Een eerste reflex is altijd om als reden te noemen: dan missen ze waarschijnlijk iets in hun eigen kerk. "De vrouw (kerk, predikant) die Gij mij gegeven hebt..., díe doet het verkeerd." Het zou echter ook "gewoon" het eigen zondige hart kunnen zijn dat naar deze bijeenkomsten trekt. Qua de beelden die ik ervan heb gezien past het naadloos bij de tendensen van onze tijd: God enerzijds en het hier en nu anderzijds optimaal combineren.
Job

Bericht door Job »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 mei 2026, 23:18

Waarom zouden die bezoekers van Opwekking, niet juist iets missen?
🎯
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 23 mei 2026, 19:46 Ik zou ze liever op opwekking zien dan bij tunderdome.
Door iets anders er naast te zetten kan je alles beter af laten steken. Ik zie ze ook liever bij Ajax dan bij Tunderdome. En liever vast voor beroving dan voor moord.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Konijntje schreef: 23 mei 2026, 22:10
Eloesje schreef: 23 mei 2026, 19:35 Het is maar net wat je gewend bent en hoe je bent opgevoed. Op het zendingsveld zie je gedans, trommels, muziek en zoals konijntje schrijft 'overdreven' blijheid. Dat vinden we heel normaal, omdat zij niet anders gewend zijn. Hier in Nederland noemen we dat 'lekker feesten' 'spetterende optredens' en wordt de eerbied voor de Heere gemist.
Ik voel me daar meer bij thuis dan het stijve reformatorische.
Op welke zendingsvelden ben jij geweest?
Dat vraag ik me ook af.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 mei 2026, 23:18 Waarom zouden die bezoekers van Opwekking, niet juist iets missen?
Als je ergens naar toe gaat, doe je dat met een reden. Het is zinvoller om te achterhalen wat die redenen zijn, dan het bekende riedeltje nogmaals ten berde te brengen. Dan kun je als kerk wellicht inspelen op kennelijke behoeftes.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 23 mei 2026, 23:21
Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:13

Een eerste reflex is altijd om als reden te noemen: dan missen ze waarschijnlijk iets in hun eigen kerk. "De vrouw (kerk, predikant) die Gij mij gegeven hebt..., díe doet het verkeerd." Het zou echter ook "gewoon" het eigen zondige hart kunnen zijn dat naar deze bijeenkomsten trekt. Qua de beelden die ik ervan heb gezien past het naadloos bij de tendensen van onze tijd: God enerzijds en het hier en nu anderzijds optimaal combineren.
Deze tegenwoordige wereld gelijkvormig willen zijn. Niks meer en niks minder!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 23 mei 2026, 23:21 Een eerste reflex is altijd om als reden te noemen: dan missen ze waarschijnlijk iets in hun eigen kerk. "De vrouw (kerk, predikant) die Gij mij gegeven hebt..., díe doet het verkeerd." Het zou echter ook "gewoon" het eigen zondige hart kunnen zijn dat naar deze bijeenkomsten trekt. Qua de beelden die ik ervan heb gezien past het naadloos bij de tendensen van onze tijd: God enerzijds en het hier en nu anderzijds optimaal combineren.
Ik heb helemaal niets met Opwekking, maar een bezoek typeren als toegeven aan zonden gaat ver in mijn ogen. Is dat oordeel aan jou? Of aan predikanten uit de GG?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 23 mei 2026, 23:30
Deze tegenwoordige wereld gelijkvormig willen zijn. Niks meer en niks minder!
En zo heeft ieder zijn eigen wens. In de GG leeft men graag in het verleden en wordt dat helemaal geromantiseerd.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:29
Johann Gottfried Walther schreef: 23 mei 2026, 23:18 Waarom zouden die bezoekers van Opwekking, niet juist iets missen?
Als je ergens naar toe gaat, doe je dat met een reden. Het is zinvoller om te achterhalen wat die redenen zijn, dan het bekende riedeltje nogmaals ten berde te brengen. Dan kun je als kerk wellicht inspelen op kennelijke behoeftes.
Ja, blijkbaar missen die mensen iets, en hopen ze dat bij Opwekking te vinden...
Te grote wereldmijding kan fout zijn, we hoeven niet het klooster in.
Maar soms wordt het verschil tussen kerk en wereld wel erg klein.
En dan is het meer, wel in de wereld en ook zoveel mogelijk van de wereld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:29
Daarvan zag ik juist een filmpje langskomen. Waarom zijn jullie hier?, vroeg de journalist. "We houden gewoon van Jezus", zei het meisje. Even verder in het filmpje zie je de groep in extase dansen, joelen en juichen tijdens een 'christelijk' lied. Ik denk dat je daar het antwoord in notendop hebt: het voelt ontzettend lekker.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:34
Job schreef: 23 mei 2026, 23:21 Een eerste reflex is altijd om als reden te noemen: dan missen ze waarschijnlijk iets in hun eigen kerk. "De vrouw (kerk, predikant) die Gij mij gegeven hebt..., díe doet het verkeerd." Het zou echter ook "gewoon" het eigen zondige hart kunnen zijn dat naar deze bijeenkomsten trekt. Qua de beelden die ik ervan heb gezien past het naadloos bij de tendensen van onze tijd: God enerzijds en het hier en nu anderzijds optimaal combineren.
Ik heb helemaal niets met Opwekking, maar een bezoek typeren als toegeven aan zonden gaat ver in mijn ogen. Is dat oordeel aan jou? Of aan predikanten uit de GG?
Ik reageer op jou, die de bal direct legde bij eventuele tekorten in de kerk. Een weliswaar bekende (uitgekauwd zelfs) maar erg makkelijke reflex. Mag dat wel?
Plaats reactie