Opwekking (Pinksterconferentie)

Ambtenaar

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 23:36
Ja, blijkbaar missen die mensen iets, en hopen ze dat bij Opwekking te vinden...
Te grote wereldmijding kan fout zijn, we hoeven niet het klooster in.
Maar soms wordt het verschil tussen kerk en wereld wel erg klein.
En dan is het meer, wel in de wereld en ook zoveel mogelijk van de wereld.
Ik word nogal moe van predikanten en anderen die enkel waarschuwen voor ontwikkelingen bij anderen, maar publiekelijk geen blijk geven van de uitdagingen in eigen kerkverband.

In de GG is ook lang niet alles rozengeur en maneschijn. Concentreer je daar maar op, denk ik dan. Geldt overigens voor meer kerken, naar dat terzijde.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Gisteren, 23:39 Ik reageer op jou, die de bal direct legde bij eventuele tekorten in de kerk. Een weliswaar bekende (uitgekauwd zelfs) maar erg makkelijke reflex. Mag dat wel?
Zeker, ik ben niet zo lichtgevoelig.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:42
Job schreef: Gisteren, 23:39 Ik reageer op jou, die de bal direct legde bij eventuele tekorten in de kerk. Een weliswaar bekende (uitgekauwd zelfs) maar erg makkelijke reflex. Mag dat wel?
Zeker, ik ben niet zo lichtgevoelig.
Okay, nou, jij het jouwe, ik mijn mening. Opwekking gebruiken om je bekende punt over de GG te maken is net een beetje te makkelijk. Wat niet wegneemt dat we zelf inderdaad ook zorgen genoeg hebben. Waarvan er één is: een opkomende tendens dat men denkt God en wereld te kunnen combineren. Een hele grote zorg.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:06
Evangelist schreef: Gisteren, 19:11
Eerlijk gezegd vind ik het schokkend dat ieder jaar meer jongeren en ouderen uit de gereformeerde gezindte naar Opwekking gaan, precies vanwege waar ds. De Raaf in alle eerlijkheid en met bewogenheid de vinger bij legt.
Blijkbaar wordt er iets gemist door deze jongeren en ouderen.

Conservatieve mensen zoals betreffende predikant kennelijk ook is, zouden een tot zelfevaluatie moeten komen.
Kerken en groepen van uiterst rechts tot vrijzinnig hebben moeite om jongeren vast te houden. Dat een deel van de jongeren wat mist, hoeft geen reden tot wijzigingen te zijn. Nog los van de vraag of het tot een blijvende betere beoordeling door jongeren leidt. De EO jongerendag trekt ook aanzienlijk minder jeugd dan in de hoogtijdagen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Gisteren, 23:46 Okay, nou, jij het jouwe, ik mijn mening. Opwekking gebruiken om je bekende punt over de GG te maken is net een beetje te makkelijk. Wat niet wegneemt dat we zelf inderdaad ook zorgen genoeg hebben. Waarvan er één is: een opkomende tendens dat men denkt God en wereld te kunnen combineren. Een hele grote zorg.
De GG verliest niet voor niets leden. Veel ervan die ik persoonlijk ken gaan niet naar de GG vanuit overtuiging, maar op basis gewoonte. Dat is misschien houdbaar in sociaal coherente gemeenschappen, maar is op de lange termijn niet toekomstbestendig.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:49
Job schreef: Gisteren, 23:46 Okay, nou, jij het jouwe, ik mijn mening. Opwekking gebruiken om je bekende punt over de GG te maken is net een beetje te makkelijk. Wat niet wegneemt dat we zelf inderdaad ook zorgen genoeg hebben. Waarvan er één is: een opkomende tendens dat men denkt God en wereld te kunnen combineren. Een hele grote zorg.
De GG verliest niet voor niets leden. Veel ervan die ik persoonlijk ken gaan niet naar de GG vanuit overtuiging, maar op basis gewoonte. Dat is misschien houdbaar in sociaal coherente gemeenschappen, maar is op de lange termijn niet toekomstbestendig.
Klopt, en dat is helaas iets wat de gezindte breed doortrekt. Zeker wanneer je ziet dat de vertrekcijfers in PKN en andere kerkverbanden nog een veelvoud vormen van die van de Gergem. Een uitholling van binnenuit.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Gisteren, 23:49 Kerken en groepen van uiterst rechts tot vrijzinnig hebben moeite om jongeren vast te houden. Dat een deel van de jongeren wat mist, hoeft geen reden tot wijzigingen te zijn. Nog los van de vraag of het tot een blijvende betere beoordeling door jongeren leidt. De EO jongerendag trekt ook aanzienlijk minder jeugd dan in de hoogtijdagen.
Je hoeft ook niet perse iets te wijzigen, dat is het punt niet. Mijn beperkte waarneming is dat het ex cathedra spreken, wat in sommigen kringen nog heel gewoon is, geen toekomst heeft. En daar zijn veel redenen voor, o.a. opleidingsniveau en onvolwassen gesprekscultuur.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De door jou zo opgehemelde PKN verliest 40.000-50.000 leden per jaar, wat zou dat te zeggen hebben?
Daar zullen toch ook veel jongeren bij zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MGG

Bericht door MGG »

Elke kerk verliest leden. Om iets zinnigs over zulke cijfers te zeggen heb je cijfers nodig die betrouwbaar, relevant en vergelijkbaar zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 23:52 De door jou zo opgehemelde PKN verliest 40.000-50.000 leden per jaar, wat zou dat te zeggen hebben?
Ik heb de PKN nog nooit opgehemeld. De PKN heeft vooral probleem van vergrijzing en ontgroening.
Job

Bericht door Job »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 23:52
De door jou zo opgehemelde PKN verliest 40.000-50.000 leden per jaar, wat zou dat te zeggen hebben?
Je bent spot on, JGW. Als het niet zo treurig was, zouden we dubbel liggen met z'n allen. Een pkn'er die begint over het ledenverlies van een ander kerkverband, dat bij benadering nog geen fractie vormt van de eigen grote verliezen. Hilarisch. Maar je moet maar een gergemfetisj hebben.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:55
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 23:52 De door jou zo opgehemelde PKN verliest 40.000-50.000 leden per jaar, wat zou dat te zeggen hebben?
Ik heb de PKN nog nooit opgehemeld. De PKN heeft vooral probleem van vergrijzing en ontgroening.
Die vergrijzing, is er doordat de jongeren weggaan, waarom zou dat toch zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:52
MGG schreef: Gisteren, 23:49 Kerken en groepen van uiterst rechts tot vrijzinnig hebben moeite om jongeren vast te houden. Dat een deel van de jongeren wat mist, hoeft geen reden tot wijzigingen te zijn. Nog los van de vraag of het tot een blijvende betere beoordeling door jongeren leidt. De EO jongerendag trekt ook aanzienlijk minder jeugd dan in de hoogtijdagen.
Je hoeft ook niet perse iets te wijzigen, dat is het punt niet. Mijn beperkte waarneming is dat het ex cathedra spreken, wat in sommigen kringen nog heel gewoon is, geen toekomst heeft. En daar zijn veel redenen voor, o.a. opleidingsniveau en onvolwassen gesprekscultuur.
De onvolwassen gesprekscultuur is een vaag en subjectief iets. Gezien de onveilige sfeer bij de dienstenorganisatie, geheime rapport en besloten vergaderingen ben ik benieuwd wat de GG qua gesprekscultuur van de PKN kan leren?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Gisteren, 23:53
Elke kerk verliest leden. Om iets zinnigs over zulke cijfers te zeggen heb je cijfers nodig die betrouwbaar, relevant en vergelijkbaar zijn.
Eens. Blijkbaar is de boodschap niet meer aantrekkelijk. En dat komt vooral door de vertegenwoordigers.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Gisteren, 23:56

De onvolwassen gesprekscultuur is een vaag en subjectief iets. Gezien de onveilige sfeer bij de dienstenorganisatie, geheime rapport en besloten vergaderingen ben ik benieuwd wat de GG qua gesprekscultuur van de PKN kan leren?
Als iemand een boekje schrijft wordt hij geexcommuniceerd. Onvolwassenheid ten top.
Plaats reactie