Christelijke Gereformeerde Kerken

huisman

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Vandaag, 11:49 Al het naspreken (en navolgen) van de Schrift is een belijdenis. Maar als we het hebben over het fundament van ‘Schrift en belijdenis’ dan hebben we het over het centrum en de grond van ons geloof: ‘Christus en Die gekruisigd’. De belijdenis van Hem als Heer en Heiland is waar het om gaat. Dat maakt de rest niet onbelangrijk (‘heel de Schrift is nuttig..’), maar ook niet tot zaken die het fundament van de wedergeboorte raken.
Oneens. De vruchten van de wedergeboorte raken het fundament. M.a.w. leer en leven doen er toe. Dit mag en kan je niet loskoppelen.
Gelaten 5 : 16 - 26. Let vooral op vers 24 en 25
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Vandaag, 11:26
MidMid schreef: Vandaag, 10:07 Qua je laatste zinnen. En dat is precies de reden dat Dolf te Velde moeite heeft met de massieve uitspraak van de CRC en de poging het standpunt rondom homoseksuele relaties bijv. in een voetnoot in de belijdenis opgenomen te krijgen (wat dus gelukkig ook niet gelukt is).
Misschien kun je ingaan op mijn zin:
In het belijden gaat het om meer dan behoud alleen. Belijden is bedoeld om God te eren in alle terreinen van het leven. En ja dat gaat ook om de ambten én de uitleg van de geboden.

Nergens heeft de kerk in Nederland bedoeld om een belijdenis op te stellen waar buiten geen zaligheid is.
Sorry, behoort voor mij bij het rotonde rondje. De discussie over wat het betekent kerk te zijn op een drieslag Schrift, belijdenis en Kerkorde of vierslag is ruimschoots gevoerd. Dus dat laat ik hier rusten.
rhadders

Bericht door rhadders »

huisman schreef: Vandaag, 12:11
rhadders schreef: Vandaag, 11:49 Al het naspreken (en navolgen) van de Schrift is een belijdenis. Maar als we het hebben over het fundament van ‘Schrift en belijdenis’ dan hebben we het over het centrum en de grond van ons geloof: ‘Christus en Die gekruisigd’. De belijdenis van Hem als Heer en Heiland is waar het om gaat. Dat maakt de rest niet onbelangrijk (‘heel de Schrift is nuttig..’), maar ook niet tot zaken die het fundament van de wedergeboorte raken.
Oneens. De vruchten van de wedergeboorte raken het fundament. M.a.w. leer en leven doen er toe. Dit mag en kan je niet loskoppelen.
Hoor je mij iets anders beweren?
Toch is er bij jou en ook bij mij genoeg aanwijsbaar wat tegen het Woord van God ingaat. Zijn wij dan niet wedergeboren?

Overigens, Galaten 5 zegt ook:

13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.
14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.
15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

rhadders schreef: Vandaag, 13:12
huisman schreef: Vandaag, 12:11
Hoor je mij iets anders beweren?
Toch is er bij jou en ook bij mij genoeg aanwijsbaar wat tegen het Woord van God ingaat. Zijn wij dan niet wedergeboren?

Overigens, Galaten 5 zegt ook:

13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.
14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.
15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Rhadders,

We doen helaas genoeg wat tegen de Schrift ingaat. Het Schriftgezag haalt iedere keer bakzeil als we zondigen.

Maar dat is toch heel wat anders dan deze praktijk al dan niet te sanctioneren?
rhadders

Bericht door rhadders »

Het gaat niet om sanctioneren (dat is niet gebeurt), maar evenmin om ‘scheiden’ (dat is niet noodzakelijk).
Plaats reactie