Gereformeerde Gemeenten

gallio
Berichten: 2143
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

MGG schreef: 20 jun 2026, 23:26
Dat is ook de hoofdreden met op de achtergrond een verschil in accent qua leer. Zoals ik al eerder zei is het niet kunnen zijn van de minste een veel voorkomende reden voor kerkscheuringen. Krijg je niet je zin dan richt je gewoon een nieuw clubje op. Vervolgens zoek je wat rechtvaardigsgronden en ga je deze uitdragen. Nog een mooie sausje erover en je bent de beste kerk. Dat laatste zeg je meestal niet zo hard, maar je heb reden genoeg om je afsplitsing niet te herstellen en je nergens bij te voegen.
Je bedoelt: Krijg je eerst je zin niet dan probeer je het 5 jaar later nog eens. Heb je dan wel een meerderheid achter je, dan knikker je je tegenstanders er uit.

Je kan de HRC in ieder geval niet verwijten dat ze geen samenwerking met andere kerkverbanden zoeken. Ook plaatselijk is het meestal de HRC die initiatieven neemt, die dan door anderen worden geweigerd.
CvdW
Berichten: 3455
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

KDD schreef: 20 jun 2026, 21:48
Robert112 schreef: 19 jun 2026, 20:05
CvdW schreef: 19 jun 2026, 19:13
Konijntje schreef: 19 jun 2026, 18:24

Wat zijn de redenen geweest voor de scheuring(en) in de Verenigde Staten?
Twist tussen ds A.M. de Boer en ds. J. Beeke
Prediking en handelen ds. H. Hofman
Ik dacht altijd dat het de echtscheiding van ds. J. Beeke de rede was.
Dat was een bijkomstigheid. Dit is later tot hoofdzaak geworden. In deze tijd gaat dat niet meer.
MGG
Berichten: 7162
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

gallio schreef: 21 jun 2026, 01:53
MGG schreef: 20 jun 2026, 23:26
Dat is ook de hoofdreden met op de achtergrond een verschil in accent qua leer. Zoals ik al eerder zei is het niet kunnen zijn van de minste een veel voorkomende reden voor kerkscheuringen. Krijg je niet je zin dan richt je gewoon een nieuw clubje op. Vervolgens zoek je wat rechtvaardigsgronden en ga je deze uitdragen. Nog een mooie sausje erover en je bent de beste kerk. Dat laatste zeg je meestal niet zo hard, maar je heb reden genoeg om je afsplitsing niet te herstellen en je nergens bij te voegen.
Je bedoelt: Krijg je eerst je zin niet dan probeer je het 5 jaar later nog eens. Heb je dan wel een meerderheid achter je, dan knikker je je tegenstanders er uit.

Je kan de HRC in ieder geval niet verwijten dat ze geen samenwerking met andere kerkverbanden zoeken. Ook plaatselijk is het meestal de HRC die initiatieven neemt, die dan door anderen worden geweigerd.
Ik bedoel wat ik schreef.

Ik verwijt de HRC niks. Wel vind ik het opvallend dat zij na hun afsplitsing de keus gemaakt hebben om zelf een mini kerkverband te vormen.
Bertiel
Berichten: 6984
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

was dit ook de reden voor de scheuring in Kalamazoo? Dit was toch later?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Vrouwke
Berichten: 1478
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vrouwke »

Ad Anker schreef: 20 jun 2026, 20:09 Hier de berichten van de nieuwkomer Comriaan geknipt. Discussie is hier prima mogelijk, zelfs over een publicatie op internet. Niet van alles droppen zonder aanleidng.
- graag beleid moderators respecteren -
Erskinees
Berichten: 3079
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

MGG schreef: 20 jun 2026, 23:26 Dat is ook de hoofdreden met op de achtergrond een verschil in accent qua leer. Zoals ik al eerder zei is het niet kunnen zijn van de minste een veel voorkomende reden voor kerkscheuringen. Krijg je niet je zin dan richt je gewoon een nieuw clubje op. Vervolgens zoek je wat rechtvaardigsgronden en ga je deze uitdragen. Nog een mooie sausje erover en je bent de beste kerk. Dat laatste zeg je meestal niet zo hard, maar je heb reden genoeg om je afsplitsing niet te herstellen en je nergens bij te voegen.
Wat versta jij precies onder kerkelijke eenheid? Is het Bijbels gezien noodzakelijk dat kerken altijd onder hetzelfde naambordje of dezelfde juridische denominatie vallen?

Als kerken dezelfde belijdenis delen, elkaar erkennen, samen optrekken en waar mogelijk samenwerken, kan daarin ook echte kerkelijke eenheid zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld: de HRC heeft (ik zit even de website door te lezen) een intensieve correspondentieband met de FRC, met onderlinge beroepen, synodes op dezelfde dag en plaats en veel praktische samenwerking. Daarnaast zijn er ook open kansels en bezoeken van elkaars synodes met tal van andere schriftuurlijk-gereformeerde verbanden, zoals bepaalde Schotse kerken. Dat lijkt mij in de praktijk dichter bij de Bijbelse gedachte van eenheid te liggen dan alleen het streven naar formele aansluiting. Soms is dat gewoon onhandig vanwege historie, cultuurverschillen of andere kerkordes. Ik vraag me ook af of de Heere de eenheid van Zijn kerk zozeer langs juridische lijnen beoordeelt. De Bijbelse eenheid wordt toch vooral zichtbaar in de praktische zaken.
MGG
Berichten: 7162
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: Gisteren, 13:07
MGG schreef: 20 jun 2026, 23:26 Dat is ook de hoofdreden met op de achtergrond een verschil in accent qua leer. Zoals ik al eerder zei is het niet kunnen zijn van de minste een veel voorkomende reden voor kerkscheuringen. Krijg je niet je zin dan richt je gewoon een nieuw clubje op. Vervolgens zoek je wat rechtvaardigsgronden en ga je deze uitdragen. Nog een mooie sausje erover en je bent de beste kerk. Dat laatste zeg je meestal niet zo hard, maar je heb reden genoeg om je afsplitsing niet te herstellen en je nergens bij te voegen.
Wat versta jij precies onder kerkelijke eenheid? Is het Bijbels gezien noodzakelijk dat kerken altijd onder hetzelfde naambordje of dezelfde juridische denominatie vallen?

Als kerken dezelfde belijdenis delen, elkaar erkennen, samen optrekken en waar mogelijk samenwerken, kan daarin ook echte kerkelijke eenheid zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld: de HRC heeft (ik zit even de website door te lezen) een intensieve correspondentieband met de FRC, met onderlinge beroepen, synodes op dezelfde dag en plaats en veel praktische samenwerking. Daarnaast zijn er ook open kansels en bezoeken van elkaars synodes met tal van andere schriftuurlijk-gereformeerde verbanden, zoals bepaalde Schotse kerken. Dat lijkt mij in de praktijk dichter bij de Bijbelse gedachte van eenheid te liggen dan alleen het streven naar formele aansluiting. Soms is dat gewoon onhandig vanwege historie, cultuurverschillen of andere kerkordes. Ik vraag me ook af of de Heere de eenheid van Zijn kerk zozeer langs juridische lijnen beoordeelt. De Bijbelse eenheid wordt toch vooral zichtbaar in de praktische zaken.
Echte eenheid gaat om geestelijke herkenning wat nogal abstract is. Het hoeft niet perse onder 1 naam, maar als die echte eenheid er is dan kan dat prima. Wat ik in iedergeval niet onder eenheid zie is het afsplitsen van een kerk en voor jezelf beginnen.
gallio
Berichten: 2143
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

MGG schreef: Gisteren, 07:30 ..... Wel vind ik het opvallend dat zij na hun afsplitsing de keus gemaakt hebben om zelf een mini kerkverband te vormen.
Walke andere opties hadden ze dan, volgens jou ? Ze hebben stevig geinvesteerd in de band met de FRC op te bouwen maar het is tot nog toe niet tot een formele aansluiting gekomen. Andere Reformed of Presbyterian kerkgenootschappen zijn vaak behoorlijk divers en zitten niet te wachten op een instroom vanuit de NRC.
MGG
Berichten: 7162
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

gallio schreef: Gisteren, 15:29
MGG schreef: Gisteren, 07:30 ..... Wel vind ik het opvallend dat zij na hun afsplitsing de keus gemaakt hebben om zelf een mini kerkverband te vormen.
Walke andere opties hadden ze dan, volgens jou ? Ze hebben stevig geinvesteerd in de band met de FRC op te bouwen maar het is tot nog toe niet tot een formele aansluiting gekomen. Andere Reformed of Presbyterian kerkgenootschappen zijn vaak behoorlijk divers en zitten niet te wachten op een instroom vanuit de NRC.
Niet scheuren is mijn optie 1, 2 en 3. Komt het toch tot een scheuring probeer serieus naar aansluiting te zoeken. Dus geen fusie of iets dergelijks maar vriendelijk vragen wat de voorwaarden tot aansluiting zijn en als die niet tegel de Bijbel zijn je aan de voorwaarden conformeren. In ken de kerkelijke kaart in Noord-Amerika niet, maar gezien de vergaande samenwerking met de FRC lijkt mij een logische keus om eerst bij hun op de deur te kloppen.
gallio
Berichten: 2143
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

MGG schreef: Gisteren, 15:39
gallio schreef: Gisteren, 15:29
MGG schreef: Gisteren, 07:30 ..... Wel vind ik het opvallend dat zij na hun afsplitsing de keus gemaakt hebben om zelf een mini kerkverband te vormen.
Walke andere opties hadden ze dan, volgens jou ? Ze hebben stevig geinvesteerd in de band met de FRC op te bouwen maar het is tot nog toe niet tot een formele aansluiting gekomen. Andere Reformed of Presbyterian kerkgenootschappen zijn vaak behoorlijk divers en zitten niet te wachten op een instroom vanuit de NRC.
Niet scheuren is mijn optie 1, 2 en 3. Komt het toch tot een scheuring probeer serieus naar aansluiting te zoeken. Dus geen fusie of iets dergelijks maar vriendelijk vragen wat de voorwaarden tot aansluiting zijn en als die niet tegel de Bijbel zijn je aan de voorwaarden conformeren. In ken de kerkelijke kaart in Noord-Amerika niet, maar gezien de vergaande samenwerking met de FRC lijkt mij een logische keus om eerst bij hun op de deur te kloppen.
Het is natuurlijk maar de vraag wie de eenheid verscheurd heeft, de blijvers of de HRC groep.

Zoals ik al hieronder aangaf, hebben ze veel werk gemaakt van eenheid zoeken met de FRC en andere kerkformaties. Ook plaatselijk zoeken ze nog altijd actief naar samenwerken met anderen. Ik zie gewoon niet wat ze nog meer hadden kunnen doen.
MGG
Berichten: 7162
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

gallio schreef: Gisteren, 15:53
MGG schreef: Gisteren, 15:39
gallio schreef: Gisteren, 15:29
MGG schreef: Gisteren, 07:30 ..... Wel vind ik het opvallend dat zij na hun afsplitsing de keus gemaakt hebben om zelf een mini kerkverband te vormen.
Walke andere opties hadden ze dan, volgens jou ? Ze hebben stevig geinvesteerd in de band met de FRC op te bouwen maar het is tot nog toe niet tot een formele aansluiting gekomen. Andere Reformed of Presbyterian kerkgenootschappen zijn vaak behoorlijk divers en zitten niet te wachten op een instroom vanuit de NRC.
Niet scheuren is mijn optie 1, 2 en 3. Komt het toch tot een scheuring probeer serieus naar aansluiting te zoeken. Dus geen fusie of iets dergelijks maar vriendelijk vragen wat de voorwaarden tot aansluiting zijn en als die niet tegel de Bijbel zijn je aan de voorwaarden conformeren. In ken de kerkelijke kaart in Noord-Amerika niet, maar gezien de vergaande samenwerking met de FRC lijkt mij een logische keus om eerst bij hun op de deur te kloppen.
Het is natuurlijk maar de vraag wie de eenheid verscheurd heeft, de blijvers of de HRC groep.

Zoals ik al hieronder aangaf, hebben ze veel werk gemaakt van eenheid zoeken met de FRC en andere kerkformaties. Ook plaatselijk zoeken ze nog altijd actief naar samenwerken met anderen. Ik zie gewoon niet wat ze nog meer hadden kunnen doen.
Ik zou zeggen de meerderheid beslist en gezien wat de Bijbel ons leert over nederigheid en de andere uitnemender achten dan onszelf zie ik geen reden om kerken te scheuren op zaken die niet tegen de Bijbel ingaan.

Mij lijkt dat ze direct na het scheuren of toen de plannen zich ontwikkelde al hadden kunnen vragen wat de voorwaarden van de FRC zijn en zich hierna voegen. Dat het na meer dan 30 jaar nog steeds blijft steken op samenwerking vind ik opvallend.

In het verleden zijn in Nederland ook gemeentes van kerkverband gewisseld of afsplitsingen die zich bij een ander kerkverband aansluiten. Zie bijvoorbeeld HHK Lisse.
gallio
Berichten: 2143
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

MGG schreef: Gisteren, 17:46
Ik zou zeggen de meerderheid beslist ....
Een kerk is natuurlijk geen democratie.

Met jou redenatie zijn vrijwel alle protestantse kerkverbanden onwettig.

De NRC hadden zich in 1988 uitgesproken over de vraag als een schuldloos gescheiden man ambtsdrager kon zijn. Het was dus niet nodig om dit enkele jaren later weer op de agenda te zetten.

Jou suggestie dat ze zich onmiddelijk bij de FRC aan hadden moeten sluiten is gewoon niet praktisch.
Zuidab
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 sep 2022, 03:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zuidab »

Het werd op de agenda gezet vanwege de onrust in de gemeenten. Informatie die in 1988 was verzwegen kwam boven water.
MGG
Berichten: 7162
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

gallio schreef: Gisteren, 18:33
MGG schreef: Gisteren, 17:46
Ik zou zeggen de meerderheid beslist ....
Een kerk is natuurlijk geen democratie.

Met jou redenatie zijn vrijwel alle protestantse kerkverbanden onwettig.

De NRC hadden zich in 1988 uitgesproken over de vraag als een schuldloos gescheiden man ambtsdrager kon zijn. Het was dus niet nodig om dit enkele jaren later weer op de agenda te zetten.

Jou suggestie dat ze zich onmiddelijk bij de FRC aan hadden moeten sluiten is gewoon niet praktisch.
De kerk is geen democratie, maar de meerderheid van de synode neemt wel besluiten die voor iedereen gelden. Niet alleen voor degene die het met de besluiten eens zijn. Wat mij betreft gaat het daar ook mis in de CGK.

Ik zie inderdaad geen reden voor veel kerkverbanden.

Laat het een paar jaar duren. Geen idee waarom, dat nodig is maar waarom zou het +30 jaar moeten duren?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9220
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

MGG schreef: Gisteren, 07:30

Ik verwijt de HRC niks. Wel vind ik het opvallend dat zij na hun afsplitsing de keus gemaakt hebben om zelf een mini kerkverband te vormen.
Mini-kerkverband? Dat is denigrerend, lasterlijk.

Ook gaan dingen in Noord Amerika niet zoals in Nederland. Zo is de HRC deel van NAPARC https://www.naparc.org/

Zou mooi wezen als in Nederland gereformeerde kerken zo zouden samenwerken...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie