Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

2e Hans
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door 2e Hans »

Vegetarische quiche

Quiche met prei, courgette, champignons en ui
Ingrediënten
1 rol bladerdeeg
1 prei
1 courgette
1 ui
200 gram champignons
2 teentjes knoflook
3 eieren
200 ml crème fraîche
25 gram boter
1 eetlepel bloem
gedroogde kruiden naar smaak
(Italiaanse kruiden, oregano, tijm, peper en zout)
Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bekleed een quichevorm of ovenschaal met het bladerdeeg.
Snijd de ui, knoflook, prei, courgette en champignons klein.
Bak eerst de ui en knoflook kort aan. Voeg daarna de champignons toe en bak tot het vocht grotendeels verdwenen is.
Voeg vervolgens de prei en courgette toe en bak alles ongeveer 5–8 minuten verder. Zorg dat de groenten niet te nat blijven.
Maak ondertussen de roux:
smelt 25 gram boter;
voeg 1 eetlepel bloem toe;
roer goed door tot een dikke pasta ontstaat.
Laat de roux heel even afkoelen. Meng daarna de crème fraîche en de eieren erdoorheen tot een glad mengsel.
Voeg kruiden, peper en eventueel wat zout toe.
Schep de gebakken groenten door het eimengsel.
Giet alles op het bladerdeeg.
Bak de quiche 35–40 minuten in de oven tot hij goudbruin en stevig is.

Laat hem na het bakken nog 5 minuten rusten.

Eet smakelijk!


En mis je het vlees, dan kan het altijd nog met uitgebakken spekjes
merel
Berichten: 13325
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Heeft iemand nog tips voor een (gezonde) maaltijd op warme dagen? Ik mis inspiratie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 20251
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

Ik heb gister meloensalade gegeten (bij een kliekje)

Watermeloen en komkommer in blokjes
Daardoor een potje fetakaas (zo'n grieks potje met olie en kruiden) Niet alle olie gebruikt trouwens.
Heel erg lekker en simpel


Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 2493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bourdon16 »

Wrap met krokante kipschnitzel er in met ijsbergsla, komkommer en dressing.
Is een recept van Jumbo.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 1028
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: 24 jun 2026, 10:38 Ik heb gister meloensalade gegeten (bij een kliekje)

Watermeloen en komkommer in blokjes
Daardoor een potje fetakaas (zo'n grieks potje met olie en kruiden) Niet alle olie gebruikt trouwens.
Heel erg lekker en simpel
Wat grappig, wij aten dit gisteren ook. Werkelijk de zomer op je bordje.
Wij aten er kipspiesjes van de barbecue bij en over de salade nog een flinke hand fijngesneden munt.

@merel: wij eten met dit weer graag koude pastasalades. Daar kun je veel kanten mee op.
Favoriet: penne (na het koken even koud afspoelen), paar eetlepels pesto, peper & zout, blokjes mozzarella, en een flinke hoeveelheid fijngesneden rucola. Mengen en serveren met in partjes gesneden rolletjes ham en gehalveerde cherrytomaatjes, en als topping geroosterde pijnboompitjes.

Tabouleh doet het hier ook erg goed. Ook daar eten we kipspiesjes bij (wij houden erg van kip in de zomer). Paprikapoeder, geraspt teentje knoflook, citroensap, beetje olijfolie, peper en zout en een paar chilivlokken, maar je kunt natuurlijk enorm varieren hiermee.

Voor een Grieks tintje: kip een hele nacht laten marineren in citroensap, geraspte knoflook en een schep gedroogde oregano. Griekse salade erbij met flatbread met oregano en knoflookpoeder in het deeg.
Ik werk overigens het liefst met kippendijen als het op grillen aankomt, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Pokébowls zijn ook prettig met dit weer.

Wellicht kun je hier wat mee :)
merel
Berichten: 13325
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Pastasalades heb ik afgelopen week al een paar keer gegeten. Ik maak met warm weer vaak deze https://www.smakelijck.nl/recepten/hoof ... met-pesto/ en grill dan paprika en courgette. Afgelopen zondag heb ik een Italiaanse tomatensoep gemaakt met gegrilde tomaten en verse kruiden met daarbij een salade van gerookte/gestoomde makreel. Maandag heb ik mij op verzoek nog eens gewaagd aan een gehaktbal, nieuwe aardappelen en snijbonen. Voor nu vind ik koken echt te warm.

De meloensalade lijkt mij erg lekker, maar ik denk voor de pubers niet vullend genoeg. Een wrap is natuurlijk altijd lekker, maar ik krijg altijd zo'n snackgevoel van wraps. Dat heb ik trouwens ook met poke bowl. Dat komt denk ik door de witte rijst. Tabouleh ken ik niet, maar bulgur vind ik altijd lekker. Dat wordt het vanavond. Voor morgen is een Griekse salade met kip misschien ook wel een idee. Ik heb geen tijd om zelf flatbread te maken. In de buurt ook nergens te koop. Daarnaast heb ik ook geen grillpan. Dat was achteraf bezien een leuk vaderdag cadeau geweest.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 1028
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 24 jun 2026, 12:18 (...) Ik heb geen tijd om zelf flatbread te maken. In de buurt ook nergens te koop. Daarnaast heb ik ook geen grillpan. Dat was achteraf bezien een leuk vaderdag cadeau geweest.
Mocht het helpen: het is een extreem eenvoudig receptje wat ook maar 15-30 min hoeft te rijzen. Ik kneed het altijd even gauw, en in de rijstijd rijg ik de kip aan de spiezen en snijd ik de ingrediienten voor de salade. Manlief grillt dan de kip terwijl ik intussen het brood bak. Dat hoeft overigens niet perse in een grillpan. Een gewone koekenpan met een beetje olie werkt ook prima. Wellicht helpt het :)
(en indien ja, laat even weten voor hoeveel personen, dan reken ik mijn tweepersoonsreceptje even om)
merel
Berichten: 13325
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 24 jun 2026, 13:47
merel schreef: 24 jun 2026, 12:18 (...) Ik heb geen tijd om zelf flatbread te maken. In de buurt ook nergens te koop. Daarnaast heb ik ook geen grillpan. Dat was achteraf bezien een leuk vaderdag cadeau geweest.
Mocht het helpen: het is een extreem eenvoudig receptje wat ook maar 15-30 min hoeft te rijzen. Ik kneed het altijd even gauw, en in de rijstijd rijg ik de kip aan de spiezen en snijd ik de ingrediienten voor de salade. Manlief grillt dan de kip terwijl ik intussen het brood bak. Dat hoeft overigens niet perse in een grillpan. Een gewone koekenpan met een beetje olie werkt ook prima. Wellicht helpt het :)
(en indien ja, laat even weten voor hoeveel personen, dan reken ik mijn tweepersoonsreceptje even om)

Normaliter 6p. Deze week wat minder, maar dan heb ik een basisrecept. Dankjewel alvast.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 1028
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 24 jun 2026, 14:37 Normaliter 6p. Deze week wat minder, maar dan heb ik een basisrecept. Dankjewel alvast.
Komtie.

400 g bloem
300 g Griekse joghurt
2 tl bakpoeder
1 tl zout
(opties: gedroogde oregano, knoflookpoeder en/of uienpoeder toevoegen. Dit kan naar smaak of anders 2 tl van elk)

Mengen, mixen en kneden tot een bol; onder een theedoek 5-30 min laten rijzen.
6 gelijke bolletjes snijden en elk bolletje uitrollen.
Beetje olijfolie in de koekenpan.
2-3 min bakken tot het broodje goudbruin is, dan omdraaien en ook weer 2-3 min.
Onder een schone droge theedoek leggen (blijven ze warm en vooral zacht van) en de andere bakken.

Eet smakelijk :)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door FlyingEagle »

merel
Berichten: 13325
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 24 jun 2026, 16:11
merel schreef: 24 jun 2026, 14:37 Normaliter 6p. Deze week wat minder, maar dan heb ik een basisrecept. Dankjewel alvast.
Komtie.

400 g bloem
300 g Griekse joghurt
2 tl bakpoeder
1 tl zout
(opties: gedroogde oregano, knoflookpoeder en/of uienpoeder toevoegen. Dit kan naar smaak of anders 2 tl van elk)

Mengen, mixen en kneden tot een bol; onder een theedoek 5-30 min laten rijzen.
6 gelijke bolletjes snijden en elk bolletje uitrollen.
Beetje olijfolie in de koekenpan.
2-3 min bakken tot het broodje goudbruin is, dan omdraaien en ook weer 2-3 min.
Onder een schone droge theedoek leggen (blijven ze warm en vooral zacht van) en de andere bakken.

Eet smakelijk :)
Dankjewel. De kip staat al in de marinade. Vanavond flatbread, kip en griekse salade.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef: 24 jun 2026, 16:29 Ik ga zo dit maken

https://www.leukerecepten.nl/recepten/r ... ozzarella/
Dit was trouwens echt een aanrader. Zeker met de zongedroogde tomaatjes er doorheen. Was heerlijk en met 20 minuten klaar.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5714
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 24 jun 2026, 12:18

De meloensalade lijkt mij erg lekker, maar ik denk voor de pubers niet vullend genoeg. Een wrap is natuurlijk altijd lekker, maar ik krijg altijd zo'n snackgevoel van wraps. Dat heb ik trouwens ook met poke bowl. Dat komt denk ik door de witte rijst. Tabouleh ken ik niet, maar bulgur vind ik altijd lekker. Dat wordt het vanavond. Voor morgen is een Griekse salade met kip misschien ook wel een idee. Ik heb geen tijd om zelf flatbread te maken. In de buurt ook nergens te koop. Daarnaast heb ik ook geen grillpan. Dat was achteraf bezien een leuk vaderdag cadeau geweest.
Vult zilvervliesrijst niet meer?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 13325
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 11:14
merel schreef: 24 jun 2026, 12:18

De meloensalade lijkt mij erg lekker, maar ik denk voor de pubers niet vullend genoeg. Een wrap is natuurlijk altijd lekker, maar ik krijg altijd zo'n snackgevoel van wraps. Dat heb ik trouwens ook met poke bowl. Dat komt denk ik door de witte rijst. Tabouleh ken ik niet, maar bulgur vind ik altijd lekker. Dat wordt het vanavond. Voor morgen is een Griekse salade met kip misschien ook wel een idee. Ik heb geen tijd om zelf flatbread te maken. In de buurt ook nergens te koop. Daarnaast heb ik ook geen grillpan. Dat was achteraf bezien een leuk vaderdag cadeau geweest.
Vult zilvervliesrijst niet meer?
Dat vult zeker meer. Alleen wordt voor poke bowl sushi rijst gebruikt, een korrelige plakrijst. Dat kan vervangen worden door basmatirijst, maar ook dat is een witte rijstsoort. Normaliter eten wij nooit witte rijst en altijd zilvervliesrijst of haverrijst. Vandaar mijn associatie met 'snacken'.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5714
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: Gisteren, 14:24
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 11:14
merel schreef: 24 jun 2026, 12:18

De meloensalade lijkt mij erg lekker, maar ik denk voor de pubers niet vullend genoeg. Een wrap is natuurlijk altijd lekker, maar ik krijg altijd zo'n snackgevoel van wraps. Dat heb ik trouwens ook met poke bowl. Dat komt denk ik door de witte rijst. Tabouleh ken ik niet, maar bulgur vind ik altijd lekker. Dat wordt het vanavond. Voor morgen is een Griekse salade met kip misschien ook wel een idee. Ik heb geen tijd om zelf flatbread te maken. In de buurt ook nergens te koop. Daarnaast heb ik ook geen grillpan. Dat was achteraf bezien een leuk vaderdag cadeau geweest.
Vult zilvervliesrijst niet meer?
Dat vult zeker meer. Alleen wordt voor poke bowl sushi rijst gebruikt, een korrelige plakrijst. Dat kan vervangen worden door basmatirijst, maar ook dat is een witte rijstsoort. Normaliter eten wij nooit witte rijst en altijd zilvervliesrijst of haverrijst. Vandaar mijn associatie met 'snacken'.
Oké :super
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie