Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 20252
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door helma »

Ik vind het een mooi woord.
Het 'toeschikken' van HC 9.
Bertiel
Berichten: 7009
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

toeschikken is gericht, beschikken klinkt toch echt fatalistisch
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 1112
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Adagio »

Het 'tellen', doet denken aan de roede des verbonds, in Ezech. 20 "Gelijk als Ik gerecht heb met uw vaderen in de woestijn van Egypteland, alzo zal Ik met u rechten, spreekt de Heere HEERE. En Ik zal ulieden onder de roede doen doorgaan, en Ik zal u brengen onder den band des verbonds."
Uitleg geven de kanttekeningen bij de teksten waarvan deze beeldspraak is genomen, Lev. 27 "Dit ziet op de manier van de tienden uit te lezen onder het vee, toentertijd gebruikelijk: de beesten gingen uit den stal, het een voor, het ander na; de vertiender roerde het tiende beest aan in het tellen, met zijn staf of roede, en dit nam hij tot zich om den HEERE toe te heiligen", en Jer. 33 "Dat is, des vertienders, die het tiende schaap, of geit, met de roede sloeg en den Heere afzonderde. Zie hiervan Lev. 27 vers 32 en Ez. 20 vers 37."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5714
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bertiel schreef: Gisteren, 07:45 toeschikken is gericht, beschikken klinkt toch echt fatalistisch
Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 35542
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 08:49
Bertiel schreef: Gisteren, 07:45 toeschikken is gericht, beschikken klinkt toch echt fatalistisch
Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
Inderdaad: tijd voor een herziening.
Bewaar het Pand
Berichten: 123
Lid geworden op: 21 apr 2026, 22:21

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bewaar het Pand »

Tiberius schreef: Gisteren, 08:56
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 08:49
Bertiel schreef: Gisteren, 07:45 toeschikken is gericht, beschikken klinkt toch echt fatalistisch
Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
Inderdaad: tijd voor een herziening.
Misschien dat er in SV2027 een ander woord gekozen is... 🫣😄
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 8149
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

Evangelist schreef: 25 jun 2026, 19:02 Niet zomaar los van de context in de uitdrukking waar het over ging. ‘God beschikte een worm’ is - afgezien van het oud-Nederlands - geen probleem. Maar het ging hier over de uitdrukking ‘De mens wikt, maar God beschikt.’ Daarover heb ik gezegd wat ik gezegd heb.
Natuurlijk mag dat wel. Kennelijk roept het bij jou een bepaald beeld op, maar dat zit helemaal niet in die uitdrukking zelf, maar in jouw gevoel daarbij.
Evangelist
Berichten: 1162
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

Posthoorn schreef: Gisteren, 17:01
Evangelist schreef: 25 jun 2026, 19:02 Niet zomaar los van de context in de uitdrukking waar het over ging. ‘God beschikte een worm’ is - afgezien van het oud-Nederlands - geen probleem. Maar het ging hier over de uitdrukking ‘De mens wikt, maar God beschikt.’ Daarover heb ik gezegd wat ik gezegd heb.
Natuurlijk mag dat wel. Kennelijk roept het bij jou een bepaald beeld op, maar dat zit helemaal niet in die uitdrukking zelf, maar in jouw gevoel daarbij.
Nee, zeker geen gevoel, dat is gewoon eenvoudig lezen en interpreteren wat er staat in die uitdrukking, en ook hoe deze door refo's vaak gebruikt wordt: en dat is helaas toch maar al te vaak fatalistisch.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie