Bijbels Beraad M/V
Re: Bijbels Beraad M/V
helma, je neemt nog steeds verandering als uitgangspunt. Je zegt: "als de geaardheid niet verandert" en dan pas volgt de rest van je betoog.
Ik vind dat nog steeds een problematische stellingname, omdat het uitgangspunt nog steeds is dat homo's veranderd moeten worden. Dat gebeurt in verreweg de meeste gevallen gewoonweg niet. Het is dus een totaal onrealistische verwachting die de druk bij lhbt+-jongeren onnodig hoog laat oplopen. Met alle gevolgen van dien.
Ik vond de moeite die sommige forummers doen om mij als boodschapper van onwelgevallige inbreng aan te vallen, tot aan een mislukte poging om de vermeende identiteit achter mijn account te achterhalen aan toe, best wel heftig.
Ik constateer dat er nog steeds niet gesproken wordt over het eerste punt dat ik maakte, dat jongeren die te maken krijgen met dit gedachtegoed vaak te maken krijgen met angst, depressie, zelfhaat en een grotere kans op suïcide.
Daaruit concludeer ik dat dit gesprek blijkbaar niet gevoerd kan worden op refoforum en dat dit een taboe is.
Ik vind dat nog steeds een problematische stellingname, omdat het uitgangspunt nog steeds is dat homo's veranderd moeten worden. Dat gebeurt in verreweg de meeste gevallen gewoonweg niet. Het is dus een totaal onrealistische verwachting die de druk bij lhbt+-jongeren onnodig hoog laat oplopen. Met alle gevolgen van dien.
Ik vond de moeite die sommige forummers doen om mij als boodschapper van onwelgevallige inbreng aan te vallen, tot aan een mislukte poging om de vermeende identiteit achter mijn account te achterhalen aan toe, best wel heftig.
Ik constateer dat er nog steeds niet gesproken wordt over het eerste punt dat ik maakte, dat jongeren die te maken krijgen met dit gedachtegoed vaak te maken krijgen met angst, depressie, zelfhaat en een grotere kans op suïcide.
Daaruit concludeer ik dat dit gesprek blijkbaar niet gevoerd kan worden op refoforum en dat dit een taboe is.
Nee, ik ga helemaal niet uit van een veranderen van geaardheid maar laat wél de mogelijkheid open dat het kan.
Ik begrijp niet goed dat je dat niet in mijn bijdrage gelezen hebt.
Maar er komt in het leven van een gelovige wél een verlangen om hierin Jezus te volgen in het kruisdragen. Dat is de nieuwe mens die gaat strijden tegen het vlees.
Ik begrijp niet goed dat je dat niet in mijn bijdrage gelezen hebt.
Maar er komt in het leven van een gelovige wél een verlangen om hierin Jezus te volgen in het kruisdragen. Dat is de nieuwe mens die gaat strijden tegen het vlees.
Ieder mens moet verandert worden en voor sommige homifielen betekend dat verandering in gerichtheid en het aangaan van een heteroseksuele relatie, voor anderen wordt het een celibitair leven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
@profesto Je mengt je in een discussie met een mening van een buitenstaander en wordt als gevolg daarvan vreemd aangekeken.
Ik begin met @Maanenschijn een goede gedachtewisseling over de bijbelse grondslagen van gevoel en bekering. Welke elementen van de mens vallen wel onder vernieuwing en welke niet. Wat zegt dat over onze visie op de geschapen mens en dergelijk meer?
Daar valt niet over te discussiëren, zolang de discussie gekaapt wordt door mensen die direct beginnen met het als schadelijk veroordelen van een gedachtenwisseling. Ik zal hier dus irl over doorpraten. Hier heeft het geen zin.
Ik begin met @Maanenschijn een goede gedachtewisseling over de bijbelse grondslagen van gevoel en bekering. Welke elementen van de mens vallen wel onder vernieuwing en welke niet. Wat zegt dat over onze visie op de geschapen mens en dergelijk meer?
Daar valt niet over te discussiëren, zolang de discussie gekaapt wordt door mensen die direct beginnen met het als schadelijk veroordelen van een gedachtenwisseling. Ik zal hier dus irl over doorpraten. Hier heeft het geen zin.
De Nashvilleverklaring geeft Bijbels onderwijs hierin:
Artikel 8
WIJ BEVESTIGEN dat mensen die seksuele aantrekkingskracht ervaren tot mensen van
hetzelfde geslacht een rijk en vruchtbaar leven kunnen leiden dat door het geloof in Jezus
Christus aangenaam is voor God, wanneer zij een rein leven leiden – zoals dat voor alle
christenen geldt.
WIJ ONTKENNEN dat seksuele aantrekkingskracht voor hetzelfde geslacht onderdeel is van
de goedheid van Gods oorspronkelijke schepping, of dat het iemand buiten de hoop van het
Evangelie zou plaatsen.
Artikel 12
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zowel vergeving als levensveranderende
kracht geeft, en dat deze vergeving en kracht een volgeling van Jezus in staat stellen om
zondige verlangens te doden en te leven op een wijze die de Heere waardig is.
WIJ ONTKENNEN dat de genade van God in Christus onvoldoende is om alle seksuele zonden
te vergeven, of onvoldoende kracht geeft aan gelovigen die zich tot seksuele zonden
aangetrokken voelen, om een leven in heiliging te leven.
https://nashvilleverklaring.nl/wp-conte ... chrift.pdf
Artikel 8
WIJ BEVESTIGEN dat mensen die seksuele aantrekkingskracht ervaren tot mensen van
hetzelfde geslacht een rijk en vruchtbaar leven kunnen leiden dat door het geloof in Jezus
Christus aangenaam is voor God, wanneer zij een rein leven leiden – zoals dat voor alle
christenen geldt.
WIJ ONTKENNEN dat seksuele aantrekkingskracht voor hetzelfde geslacht onderdeel is van
de goedheid van Gods oorspronkelijke schepping, of dat het iemand buiten de hoop van het
Evangelie zou plaatsen.
Artikel 12
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zowel vergeving als levensveranderende
kracht geeft, en dat deze vergeving en kracht een volgeling van Jezus in staat stellen om
WIJ ONTKENNEN dat de genade van God in Christus onvoldoende is om alle seksuele zonden
te vergeven, of onvoldoende kracht geeft aan gelovigen die zich tot seksuele zonden
Nee, ik breng het perspectief van de gevolgen van een gedachtegoed voor jongeren die geen buitenstaander zijn in de discussie.
Ik reageerde helemaal niet op jullie discussie, die gesprekken startten ongeveer gelijk, ik haakte aan op een gedeelte van de site van BBmv wat helma plaatste.Herman schreef: ↑Gisteren, 14:35Ik begin met @Maanenschijn een goede gedachtewisseling over de bijbelse grondslagen van gevoel en bekering. Welke elementen van de mens vallen wel onder vernieuwing en welke niet. Wat zegt dat over onze visie op de geschapen mens en dergelijk meer?
Volgens mij heb ik me verder niet echt in jullie gesprek gemengd. Er vonden eerder meerdere gesprekken door elkaar plaats, wat wel vaker gebeurt op een forum.
Het valt me op dat je je blijkbaar aangesproken voelt en dat je het woord buitenstaander gebruikt over mij. Is dat laatste nog een poging om het punt dat ik maak uit de belangstelling te halen en weer te discussieren over wie ik ben en wat mijn visie is?
Dat kan ook onbewust zo zijn, wellicht voel je je ongemakkelijk door mijn bericht, wat toch echt alleen maar gaat over de schadelijke gevolgen voor een deel van de refojongeren als de genezings- en verandertheorieën die hun uiterste houdbaarheidsdatum allang hebben overschreden nog langer blijven rondgaan.
Hoe zou jij het pastorale gesprek met zo'n jongere aangaan?
Het zijn stellingen zonder enige onderbouwing.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:48 De Nashvilleverklaring geeft Bijbels onderwijs hierin:
Artikel 8
christenen geldt.
Evangelie zou plaatsen.
Artikel 12
Dat daargelaten, de artikelen die jij citeert stellen nergens dat het hebben van een homoseksuele gerichtheid een zonde op zich is.
Als je de link opent en leest dan zie dat alle artikelen onderbouwt zijn. Ik zou willen weten hoe zou je weten dat je homoseksueel gericht bent zonder dat er aantrekkingskracht tot iemand van hetzelfde geslacht er bij is.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 15:27Het zijn stellingen zonder enige onderbouwing.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:48 De Nashvilleverklaring geeft Bijbels onderwijs hierin:
Artikel 8
christenen geldt.
Evangelie zou plaatsen.
Artikel 12
Dat daargelaten, de artikelen die jij citeert stellen nergens dat het hebben van een homoseksuele gerichtheid een zonde op zich is.
Mijn vraag was voor Profesto, maar nu je ook reageert vraag ik jou: hoe dan wél.
Mijn vraag voor Profesto blijft openstaan.
Niet wat je niet gaat zeggen, maar wat je wél zou zeggen in een pastoraal gesprek.
Beginnen met een open gesprek. Vragen naar de worstelingen, zijn visie op geaardheid en geloof etc, en de avond eindigen met gezamenlijk gebed. Wat wel/niet hoort, weet iemand allang. Loop naast iemand zonder oordeel. Als de basis van vertrouwen er is mag je ook een spade dieper gaan.
Laatst gewijzigd door merel op 26 jun 2026, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen enkel artikel is onderbouwd. Ik moet zelf de Bijbel openslaan. Dat is geen onderbouwing.
Geen idee hoe je dat weet, ik heb geen ervaring. Maar ik kan me voorstellen dat er gevoelens van aantrekking ontstaan tot iemand van hetzelfde geslacht.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 26 jun 2026, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is er een topic over deze verklaring