huisman schreef: ↑Vandaag, 14:22
ZWP schreef: ↑Vandaag, 13:57
huisman schreef: ↑Vandaag, 13:19
Maar over de ambten is de Schrift helder.
Maar is het punt niet meer dat 'de ambten' niet geheel 1-op-1 zijn over te nemen uit de Schrift, toch? Er wordt uiteraard gesproken over oudsten, diakenen en dienaren des Woords, maar er worden ook andere 'functienamen' gebruikt als evangelisten, apostelen en profeten etc.
Wij hebben in de loop van vele jaren kerkgeschiedenis een bepaald beeld bij onze (gereformeerde) ambten, maar het is altijd goed om terug te gaan naar de Bijbel. Is de gereformeerde ambtsstructuur Bijbels? Ik denk het wel. Maar komt het
direct op uit de Schrift? Ik denk dat we zo bescheiden moeten zijn om te erkennen dat niet alle andere structuren on-Bijbels zijn (even los van vrouw in ambt). Is de drievoudige ambtsindeling een Bijbelse noodzaak of een praktische keuze in de loop van eeuwen kerkgeschiedenis?
Denk je nu echt dat deze vragen niet meegenomen zijn in de grondige aangenomen CGK rapporten van 1998 en 2022? Zoek ze maar op. Ze zijn online te vinden. Hier 2022.
https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... _3e_LR.pdf
Heb het minderheidsdeel onlangs nog weer gelezen. De argumentatie is voor mij flinterdun, vaak afleiden van her helder spreken van de Schrift en geeft de huidige tijdgeest de overhand. Zo kunnen alleen theologen redeneren. Onsamenhangend met veel aannames en het wegpoetsen van teksten die niet passen in de argumentatie.
Heb er werkelijk niets mee. Maar ja ik ben dan ook ‘rechterflank’ CGK.
Ja, daar staat bijvoorbeeld op pag. 111:
"De ambtelijke structuur sinds de Reformatie ‘heeft een herkenbaar bijbels karakter maar is niet canoniek." en later:
"Dat de drie ambten hun wortels zouden hebben in het drievoudig ambt van Christus is in elk geval niet te vinden in onze belijdenisgeschriften."
En over de vrouwelijke diakenen:
"Enkele gegevens uit de Schrift die niet rechtstreeks passen in onze ambtsstructuur zouden aanleiding kunnen zijn om ons in deze richting nader te bezinnen. In 1 Tim. 3:11 is na passages met vereisten voor opzieners en diakenen sprake van ‘de vrouwen’, die aan vergelijkbare vereisten als de diakenen moeten voldoen. In vers 12 worden de vereisten voor diakenen vervolgd. Het CGK-rapport concludeert na een bespreking van deze passage dat we vermoedelijk moeten denken aan een derde categorie, naast de opzieners en diakenen. Het zou gaan om vrouwen die bepaalde diaconale arbeid in de gemeente verrichten. Deze vrouwen worden inderdaad ter sprake gebracht in relatie tot de diakenen, terwijl ze ook van hen worden onderscheiden. In de context ligt het inderdaad voor de hand te denken aan een specifieke taak in de gemeente, naast die van ouderlingen en diakenen."
Dat komt allemaal uit het meerderheidsrapport, wat uiteindelijk ook concludeert op pag. 121:
"1.
Onze kerkelijke ambten zijn niet rechtstreeks afkomstig uit het Nieuwe Testament. In de eerste gemeenten waren al vroeg oudsten en diakenen die de gemeente voorgingen, maar de vormgeving en afbakening van de ambten zoals wij die kennen zijn mede gevormd in een lange geschiedenis. We kunnen de nieuwtestamentische praktijk daarom niet een-op-een overzetten naar onze kerkelijke structuren. Dat moet ons naar beide kanten voorzichtig maken met te snelle conclusies; we moeten ervoor waken dat we onze praktijk en onze vragen niet inlezen in het Nieuwe Testament."
Dat bedoelde ik te zeggen en dat mag ons toch bescheiden maken? Zo massief als er soms (hier) over gesproken wordt, is het dan toch niet?