Wilhelm schreef:Erasmiaan schreef:Wilhelm:
Eerst tekent ds. Huisman een zoekende ziel (volgens Klavier mag dat niet maar goed hij citeert nu ook zelf iemand die dat doet). Dan komt hij tot een conclusie, een afsluiter:
En hoe komt dit nu? Waarom wandelt u op deze ellendige weg die naar de eeuwige duisternis leidt? Wel, het komt doordat u de zaken verkeerd ziet en u radikaal aan de verkeerde kant staat en dat u alles wat u doet met een verkeerd oogmerk doet. In plaats dat u, wanneer uw geweten u beschuldigt en wanneer u de verlorenheid van uw leven, de radicale mislukking van uw bestaan ziet, zoekt naar een gerechtigheid die hoger is dan de gerechtigheid van uw werken, zoekt naar de gemeenschap van de Heere Jezus Christus, uw eigen gerechtigheid zoekt op te richten door de werken van de wet.
Maar, hij analyseert hier verkeerd. Die mens die zo bezig is zoekt niet zijn gerechtigheid op te richten, maar zoekt Jezus in de weg van Gods instellingen! Er is een liefde tot Gods geboden in het hart geboren om naar al die geboden te wandelen. Dat hij hier de zaligheid niet mee kan verdienen klopt inderdaad, hij moet op al zijn eigen werken de dood leren schrijven om uiteindelijk door de wet der wet te sterven opdat hij Gode leven zou.
Je kunt iemand die Christus zoekt toch niet verwijten dát hij Christus zoekt?
Het gevaar van de rotonde is weer aanwezig, maar ik hoop er vanavond even op terug te komen.
Even in het kort, Ds Huisman wijst hier juist zoekende zielen naar Christus, de taak die een prediker behoort te doen.
Ik denk toch dat ik het kort hou, ook dit onderwerp is al vele malen besproken.
Maar waar het Ds Huisman om gaat is dat mensen in hun gestaltes en in hun gemis niet de handen opgelegd moeten worden.
En dat is nu een zaak die menigmaal gebeurd.
En juist in het gestaltelijke leven blikt een zondaar zomenigmaal naar allerlei kenmerken in zichzelf, ten diepste om in de werken der wet toch zelf nog wat mee te brengen, en dat is nu zo funest, en dat moet afgeleerd worden , voor het eerst maar ook steeds weer opnieuw.
En dat bedoelt Ds Huisman met dat werken der wet.
Wat is het dan nodig dat zon ziel , heen gewezen wordt naar de gerechtigheid die buiten onszelf ligt in Jezus Christus. Hem te kennen dat is het leven.
En dan kunnen we ellelange discussies voeren waar het leven begint, in het verleden is dat meermalen gedaan, en ach wat zullen we zeggen met ons menselijk redeneren.
Eén ding weet ik wel , dat er in de Schrift geschreven staat :
die in Christus is die is een nieuw schepsel.
En laten we elkaar daar dan heen wijzen , en elkaar niet opbouwen in allerlei gestaltes wat zo menigmaal gepaard gaat met eigengerechtigheid, want dat is en dat blijft vuurgevaarlijk.
Daar doelt ook Ds Huisman op.
Zelf heb ik pas nog de preken gehoord van Ds GJ Baan over zondag 23.
Heel duidelijk verklaard hij ook deze zaken, het gaat tegen het vlees in, maar toch van harte aanbevolen :
http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-HC23v59.mp3
http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-HC23v60.mp3
http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-HC23v61.mp3