helma schreef: ↑Vandaag, 20:38
Eloesje schreef:helma schreef: ↑Vandaag, 20:14
Bedoel je dan met kerkverlaters jongeren die van kerk wisselen? Of echt de kerk de rug toe keren?
Ik denk dat bij de echte kerkverlaters allerlei dingen meespelen. Maar ik hoor ook wel eens argumenten waarvan ik denk: is dat dé oorzaak of heb je een argument bij je eigen keus gezocht...
Beide. Ligt er echt aan wat de reden is. Sommigen zijn echt keer op keer zo teleurgesteld dat ze in een kerk als gemeente/gebouw geen interesse meer hebben. Maar die hebben vaak nog wel hun geloof!
In de meeste gevallen zie je ze dan ook wel terug keren als ze een kerkelijke partner krijgen of erachter komen dat er geen hemel op aarde bestaat. Ik merk dat in gesprek blijven lastig is, maar niet onmogelijk omdat ze vaak veel meegemaakt hebben en toch blij zijn met een luisterend oor.
Hier in de omgeving zijn een aantal gemeenten waar heel eerlijk gezegd 'weinig vanuit gaat'. Hier zie je vooral jeugd wegtrekken naar pkn of hhk.
En de groep die echt compleet afhaakt spreek ik niet. De ouders wel, dan zie je vooral verdriet. Een echte reden hoor ik niet, speculeren kan ik wel maar dat heeft weinig zin.
Ja...
Het is heel verdrietig als je kinderen andere wegen gaan.
Ik hoor momenteel best regelmatig dat mensen niet hun geloof verlaten maar wel 'de kerk'. Ze gaan nauwelijks of niet meer; om uiteenlopende redenen. Ik vind dat ingewikkeld. Er is geen volmaakte kerk hier. Er is overal wel 'wat'. En je mist wellicht ook overal 'wat'.
Ja het klopt ook niet. Ik denk toch echt dat geloven binnen een gemeente heel belangrijk is. Op eigen houtje verder gaan is niet bijbels. Ik hoop ook altijd dat iemand die nog geen relatie heeft, een partner treft die wel kerkelijk is en dit positief vorm geeft.
Je ziet anders toch snel verval in het geloof, eventuele kinderen haken af, of anders gezegd, geloven niet meer omdat ze er eigenlijk niet mee groot gebracht worden.
Toch komt het voor dat afhakers, soms na jaren, terugkomen, dan mag je moed houden. Ook al verwachten wij het niet, er staat er Één boven!