Gereformeerde Gemeenten

vriend-en-metgezel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Sterker nog: je kunt je afvragen of een predikant zo’n uitspraak wel als predikant kán doen. Volgens mij doet hij ze op dat moment op persoonlijke titel zonder (ambtelijk) gezag. Een predikant is namelijk gebonden aan zijn roeping om het Woord te verkondigen; buiten het Woord om heeft hij geen autoriteit / bevoegdheid. Ik moet in dit verband vaak denken aan een citaat van John McArthur dat ik ooit tegenkwam: https://m.youtube.com/watch?v=X65vspiZL ... yaXR5&ra=m
Gergemlid

Bericht door Gergemlid »

Fijn dat je even denkt me de les te moeten lezen mvdb!

We zien het allebei anders!

Helaas maak ik die bovengenoemde punten maar al te vaak mee, en je lijkt wel te willen ontkennen dat er vanalles anders moet de laatste jaren.

Het gaat me niet om onwaarheden te verkondigen of om ruzie te zoeken. Maar in diverse gemeenten zijn al die discussies wel gaande. Als iedereen gewoon de bijbel onderzoekt, zijn al die vertalingen niet nodig, want wat is er nu daadwerkelijk echt het nut van? Predikanten en kerkenraad kunnen hun tijd wel beter benutten dan steeds maar aan te moeten horen dat gemeenteleden de hsv graag in de kerk willen. Over een aantal jaar staat er mogelijk al weer een andere vertalingen te wachten.

Er staat diverse keren in de Bijbel dat God onveranderlijk is! Dus verschuivingen waarin de mens continue met elkaar discussiëren over de leer, en dat de kinderen niks meer begrijpen van de oude vertaling enz dat is iets menselijks. En dat is sterk toegenomen in de laatste jaren.

Je ziet het ook met psalmen en gezangen. Psalmen zijn van onschatbare waarde. Ook veel gezangen zijn van veel betekenis. Maar elke keer komen er nieuwe bij, je hoort ze eens 1 of 2 keer en na een jaar zijn ze weer vergeten. Op naar de volgende
DDD

Bericht door DDD »

Gergemlid schreef: Gisteren, 23:36 Fijn dat je even denkt me de les te moeten lezen!!

Helaas maak ik die bovengenoemde punten maar al te vaak mee, en je lijkt wel te willen ontkennen dat er vanalles anders moet de laatste jaren.

Het gaat me niet om onwaarheden te verkondigen of om ruzie te zoeken. Maar in diverse gemeenten zijn al die discussies wel gaande. Als iedereen gewoon de bijbel onderzoekt, zijn al die vertalingen niet nodig, want wat is er nu daadwerkelijk echt het nut van? Predikanten en kerkenraad kunnen hun tijd wel beter benutten dan steeds maar aan te moeten horen dat gemeenteleden de hsv graag in de kerk willen. Over een aantal jaar staat er mogelijk al weer een andere vertalingen te wachten.

Er staat diverse keren in de Bijbel dat God onveranderlijk is! Dus verschuivingen waarin de mens continue met elkaar discussiëren over de leer, en dat de kinderen niks meer begrijpen van de oude vertaling enz dat is iets menselijks. En dat is sterk toegenomen in de laatste jaren.

Je ziet het ook met psalmen en gezangen. Psalmen zijn van onschatbare waarde. Ook veel gezangen zijn van veel betekenis. Maar elke keer komen er nieuwe bij, je hoort ze eens 1 of 2 keer en na een jaar zijn ze weer vergeten. Op naar de volgende

Als je deelneemt aan een gesprek op een forum, dan kun je verwachten dat mensen op je standpunten reageren. Dat heeft in dit geval niets met 'de les lezen' te maken.

Er staat overigens minstens even vaak in de Bijbel dat God van gedachten veranderde als dat Hij onveranderlijk is. Ik weet niet waar je dat precies vandaan haalt? Niet dat dat elkaar uitsluit. Ik verander ook wel eens van mening maar daarmee ben ik nog niet veranderd.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Gergemlid schreef: Gisteren, 21:53
Evangelieop1 schreef: Gisteren, 16:05
Konijntje schreef: 18 mei 2026, 18:27
pierre27 schreef: 16 mei 2026, 19:12

Dat hij het advies geeft aan een jongere zich niet teveel met deze door de media opgejaagde discussies mee te doen. Verder dat hij mooie dingen spreekt over het werk van Christus aan Zijn Bruidskerk.

Kortom een mooi en wijs antwoord. Dengene die graag de 3 genoemde zaken wel besproken zien kunnen er wellicht iets minder mee. C'est la vie!
Ik ben het met jou eens. De discussie nogmaals overdoen heeft ook weinig zin. Verder geeft hij netjes antwoord op hoe de vragensteller met polarisatie kan omgaan.
Helemaal mee eens dat de polarisatie helaas toeneemt. Wat ook een feit is dat over het algemeen de koers van de Gergem de laatste jaren flink naar 'rechts' is verschoven. Dit baart mij ook zorgen. Om maar een voorbeeld te noemen: ds. C. Vreugdenhil wordt gelijk teruggefloten als hij in een preek het boekje van ds. G. van den Brink op een positieve manier aanprijst en moet hiervoor publiekelijk zijn woorden terugnemen. Maar ds. G. Beens wordt niet teruggefloten over zijn polariserende, haatzaaiende woorden over het project SV-2027 en hoeft zijn woorden niet terug te nemen... Welke kant gaan we op mensen...?! Ik hoop en bidt de kant van Jezus en niet de kant van het voorwaardelijke Evangelie...
Mag een dominee nog dominee zijn? En gewoon iets zeggen vanaf de kansel? Of hebben wij Nederlanders ons de laatste jaren suf gestudeerd aan managers / en hoog opgeleiden die nu een dominee voorschrijven hoe en wat hij moet preken, als het voor ons maar aangenaam is? Mensen kunnen de moeilijkste dingen leren, kinderen de moeilijkste spellen feilloos spelen? En de Statenvertaling lezen? Oeps dat is ineens zo ingewikkeld. Volgens mij staat of valt alles met of je je er wel of niet in wilt verdiepen wat er daadwerkelijk staat !! Ik kan me niet voorstellen dat het vanuit God is dat we elke keer de Bijbel moeten gaan zitten aanpassen en eenvoudiger maken met onze eigen sausjes. En juist daarom ontstaan de ruzies, omdat we niet meer gewoon kunnen accepteren dat we voor de Ger Gem gekozen hebben en dus dan ook daarna luisteren en leven. Is het je soort niet, zoek dan een plek ergens anders, dat is beter dan al die ruzies. Want uiteindelijk doet een predikant het altijd weer verkeerd.
Geldt de vetgedrukte zin ook voor predikanten (binnen jouw kerkverband) die te lui zijn om zich de grondtalen eigen te maken?
Plaats reactie