Gereformeerde Gemeenten
- Delftenaar
Re: Gereformeerde Gemeenten
De kandidaten weten hoe het werkt.
Wat ze er oo,k van vinden (dat weet ik niet), ze accepteren het wel.
Wat ze er oo,k van vinden (dat weet ik niet), ze accepteren het wel.
Onderzoek nu eens alle bronnen over de Gereformeerde Gemeenten, en ga dan eens discusseren, bijvoorbeeld het aanbod van genade, hoe het bijvoorbeeld zich verhoudt tot de evangelische beloften of verbondsbeloften, en hoe verhoudt zich dat bijvoorbeeld tot de doop. Waarin verschilt nu GG met CGK of HHK of Gereformeerde Bond.
Een discussiepunt of vraag is bijvoorbeeld deze: Waarom wordt in de leeruitspraken van de Gereformeerde Gemeenten in 1931 geen woord gerept over de positie van Christus als Middelaar van het genadeverbond. Nog een vraag: Wat is nu het verschil: als je stelt dat Christus Hoofd is van het genadeverbond, zoals in 1931 GG leerregels, of dat je stelt zoals de CGK dat Christus Middelaar van het genadeverbond is.
-
MGG
Alle bronnen? De lat ligt extreem hoog. Het lijkt mij sterk als iemand alle bronnen geraadpleegd heeftComriaan schreef: ↑Vandaag, 16:42 Onderzoek nu eens alle bronnen over de Gereformeerde Gemeenten, en ga dan eens discusseren, bijvoorbeeld het aanbod van genade, hoe het bijvoorbeeld zich verhoudt tot de evangelische beloften of verbondsbeloften, en hoe verhoudt zich dat bijvoorbeeld tot de doop. Waarin verschilt nu GG met CGK of HHK of Gereformeerde Bond.
Onderzoek allereerst “nu eens” je eigen bronnen. Het leesprekengedoe n.a.v. een (overigens prachtige) gelezen preek van ds. Kattenberg is juist een van de kleinere zaken van het hele Geldermalsenconflict. Dit gebruiken voor je eigen stokpaardjes lijkt me niet zo handig.
Moet je dan eerst een toelatingsexamen afleggen, voordat je mag discussiëren?Comriaan schreef: ↑Vandaag, 16:42 Onderzoek nu eens alle bronnen over de Gereformeerde Gemeenten, en ga dan eens discusseren, bijvoorbeeld het aanbod van genade, hoe het bijvoorbeeld zich verhoudt tot de evangelische beloften of verbondsbeloften, en hoe verhoudt zich dat bijvoorbeeld tot de doop. Waarin verschilt nu GG met CGK of HHK of Gereformeerde Bond.
Discusseren op niveau, veronderstelt dat je de bronnen kent. Het lijkt erop dat er wel eens zomaar wat geroepen wordt, zonder kennis van zaken.
Wellicht doe je nu wat vragenstellers tekort. Tot op heden lijkt het eerder een dropbox.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat laatste is precies de kern. Je (Comriaan) wilt dat we bronnen tot ons nemen die jouw waarheid (en kokervisie) bevestigen. Excuus maar ik ben niet op het forum om braaf pootjes te geven.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 17:34Onderzoek allereerst “nu eens” je eigen bronnen. Het leesprekengedoe n.a.v. een (overigens prachtige) gelezen preek van ds. Kattenberg is juist een van de kleinere zaken van het hele Geldermalsenconflict. Dit gebruiken voor je eigen stokpaardjes lijkt me niet zo handig.
-
MGG
De bronnen zijn de publicaties over de GG, of publicaties van de GG zelf. Artikelen, brochures, proefschriften, preken. Je kunt ook anders analyseren. Bijvoorbeeld wat te lezen over de Reformatie, Nadere Reformatie, Puritanisme en dan vergelijken hoe de GG-preken zijn opgebouwd. Je kunt ook nog anders analyseren: preken uit de CGK, of preken uit de HHK, of preken uit de Geref. Bond uit de PKN vergelijken met GG-preken. Doordat je veel preken ga analyseren kan je een overview ontwikkelen, zodat je kan weten hoe de doorsnee GG-preek opgebouwd is. Zomaar een paar ideeen.
Op preekniveau zou je bijvoorbeeld ook een preek van CGK en GG ook kunnen letten op de volgende punten:
Hoe wordt de gemeente aangesproken: vanuit het genadeverbond. Hoe wordt de bekering omschreven? Hoe vindt de toepassing plaats. Worden de beloften uitgestald? Is er een aanspraak vanuit de context van onze tijd? Enz. enz.
Op preekniveau zou je bijvoorbeeld ook een preek van CGK en GG ook kunnen letten op de volgende punten:
Hoe wordt de gemeente aangesproken: vanuit het genadeverbond. Hoe wordt de bekering omschreven? Hoe vindt de toepassing plaats. Worden de beloften uitgestald? Is er een aanspraak vanuit de context van onze tijd? Enz. enz.
-
MGG
Iets concreter maar nog steeds zeer onduidelijk wanneer je volgens jou alle bronnen geraadpleegd heb. Ik mis overigens het bijwonen van vergaderingen.Comriaan schreef: ↑40 minuten geleden De bronnen zijn de publicaties over de GG, of publicaties van de GG zelf. Artikelen, brochures, proefschriften, preken. Je kunt ook anders analyseren. Bijvoorbeeld wat te lezen over de Reformatie, Nadere Reformatie, Puritanisme en dan vergelijken hoe de GG-preken zijn opgebouwd. Je kunt ook nog anders analyseren: preken uit de CGK, of preken uit de HHK, of preken uit de Geref. Bond uit de PKN vergelijken met GG-preken. Doordat je veel preken ga analyseren kan je een overview ontwikkelen, zodat je kan weten hoe de doorsnee GG-preek opgebouwd is. Zomaar een paar ideeen.
Maar goed gezien ik wat gelezen heb over de reformatie, nadere reformatie, puriteinen, publicaties van diverse GG dominees, en preken uit andere kerken beoordeel ik zelf maar dat ik voldoende bronnen geraadpleegd heb om mee te mogen praten.