Ik vind het een mooi woord.
Het 'toeschikken' van HC 9.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
toeschikken is gericht, beschikken klinkt toch echt fatalistisch
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Het 'tellen', doet denken aan de roede des verbonds, in Ezech. 20 "Gelijk als Ik gerecht heb met uw vaderen in de woestijn van Egypteland, alzo zal Ik met u rechten, spreekt de Heere HEERE. En Ik zal ulieden onder de roede doen doorgaan, en Ik zal u brengen onder den band des verbonds."
Uitleg geven de kanttekeningen bij de teksten waarvan deze beeldspraak is genomen, Lev. 27 "Dit ziet op de manier van de tienden uit te lezen onder het vee, toentertijd gebruikelijk: de beesten gingen uit den stal, het een voor, het ander na; de vertiender roerde het tiende beest aan in het tellen, met zijn staf of roede, en dit nam hij tot zich om den HEERE toe te heiligen", en Jer. 33 "Dat is, des vertienders, die het tiende schaap, of geit, met de roede sloeg en den Heere afzonderde. Zie hiervan Lev. 27 vers 32 en Ez. 20 vers 37."
Uitleg geven de kanttekeningen bij de teksten waarvan deze beeldspraak is genomen, Lev. 27 "Dit ziet op de manier van de tienden uit te lezen onder het vee, toentertijd gebruikelijk: de beesten gingen uit den stal, het een voor, het ander na; de vertiender roerde het tiende beest aan in het tellen, met zijn staf of roede, en dit nam hij tot zich om den HEERE toe te heiligen", en Jer. 33 "Dat is, des vertienders, die het tiende schaap, of geit, met de roede sloeg en den Heere afzonderde. Zie hiervan Lev. 27 vers 32 en Ez. 20 vers 37."
- Johann Gottfried Walther
Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Inderdaad: tijd voor een herziening.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 08:49Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
-
Bewaar het Pand
Misschien dat er in SV2027 een ander woord gekozen is...
Natuurlijk mag dat wel. Kennelijk roept het bij jou een bepaald beeld op, maar dat zit helemaal niet in die uitdrukking zelf, maar in jouw gevoel daarbij.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 19:02 Niet zomaar los van de context in de uitdrukking waar het over ging. ‘God beschikte een worm’ is - afgezien van het oud-Nederlands - geen probleem. Maar het ging hier over de uitdrukking ‘De mens wikt, maar God beschikt.’ Daarover heb ik gezegd wat ik gezegd heb.