Mag ik aan jou vragen in hoeverre jij voorstander bent van 1) openstelling van alle kansels tussen alle reformatorische gemeenten (uit GB/CGK/HHK/GG/OGG/GGiN) die zich in leer en leven zetten op Schrift en gereformeerde belijdenis en de kenmerken vertonen van art. 29 NGB, en 2) of je voorstander bent van uitwisseling van attestaties tussen de onder 1 bedoelde gemeenten?MGG schreef: ↑Vandaag, 14:30Een bezinningsavond met de leden. Het is vrij bizar als mensen een gemeente verlaten om het naampje op de muur.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:331. Waarom zouden zelfstandige gemeenten elkaar los moeten laten als zij graag bij elkaar willen blijven horen op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en daar ook het onderling vertrouwen voor is?
2. Welk advies geef je aan kerkenraden van een gemeente die pardoes uiteen zou vallen als de kerkenraad besluit naar kerkverband X te gaan?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Groepscirkel
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
1) JaGroepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:58Mag ik aan jou vragen in hoeverre jij voorstander bent van 1) openstelling van alle kansels tussen alle reformatorische gemeenten (uit GB/CGK/HHK/GG/OGG/GGiN) die zich in leer en leven zetten op Schrift en gereformeerde belijdenis en de kenmerken vertonen van art. 29 NGB, en 2) of je voorstander bent van uitwisseling van attestaties tussen de onder 1 bedoelde gemeenten?MGG schreef: ↑Vandaag, 14:30Een bezinningsavond met de leden. Het is vrij bizar als mensen een gemeente verlaten om het naampje op de muur.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:331. Waarom zouden zelfstandige gemeenten elkaar los moeten laten als zij graag bij elkaar willen blijven horen op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en daar ook het onderling vertrouwen voor is?
2. Welk advies geef je aan kerkenraden van een gemeente die pardoes uiteen zou vallen als de kerkenraad besluit naar kerkverband X te gaan?
2) Ja
Ik ben MGG niet, maar ik vind zijn antwoord beter dan het mijne, op jouw - van het gespreksonderwerp afleidende - vragen.
Niet wanneer men de kerkorde en synodeafspraken boven de Bijbel en de belijdenissen stelt, waarbij één zonde sterk benadrukt wordt en men zich om andere zonden totaal niet druk maakt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:531. Inderdaad, geen idee. Het is volstrekt begrijpelijk, legitiem en verantwoord dat zelfstandige gemeenten die elkaar vinden en vertrouwen elkaar vast willen houden.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 14:271. Geen idee. Je kan ook een vijfslag bedenken: gemeenten die elkaar vast willen houden op basis van dezelfde bloedgroep. Of een zesslag, vul zelf maar wat in.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:541. Waarom zouden zelfstandige gemeenten elkaar los moeten laten als zij graag bij elkaar willen blijven horen op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en daar ook het onderling vertrouwen voor is?
Daarom houd ik me (zoals eerder gezegd) aan de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Dat is de basis.
2. Doe niets, blijf gewoon wat je bent.
2. Hoe is dat mogelijk vanuit de grondslag van de CGK (Schrift en belijdenis) en de gezamenlijk gemaakte afspraken (kerkorde en synodale besluiten) binnen het PS-stelsel waarin wederzijdse verantwoordelijkheid een kernpunt is?Functioneert het PS-stelsel in de CGK in jouw ogen op dit moment als goede dienaar?Tiberius schreef:Het is een goede dienaar maar een slechte meester.Groepscirkel schreef:Hoe sta jij tegenover het presbyteriaal-synodale kerkstelsel voor wat betreft 1) inhoudelijke betekenis en 2) praktische uitwerking?
-
Groepscirkel
En is daar op dit moment volgens jou sprake van?Tiberius schreef: ↑Vandaag, 15:28Niet wanneer men de kerkorde en synodeafspraken boven de Bijbel en de belijdenissen stelt, waarbij één zonde sterk benadrukt wordt en men zich om andere zonden totaal niet druk maakt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:53Functioneert het PS-stelsel in de CGK in jouw ogen op dit moment als goede dienaar?Tiberius schreef:Het is een goede dienaar maar een slechte meester.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 13 jan 2026, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MGG
Omdat de gemeente zelf niet wijzigt. Waarom een gemeente scheuren en een hoop gedoe wegens de naam op de muur. Die verandert toch als je weggaat bij de CGK.
-
Groepscirkel
-
MGG
Ik ben voorstander van 1 reformatorische kerk. Als de GG samen kan met de OGG(i)N en HHK dan vind ik het prima als wij onze naam opgeven. Betekent niet dat ik het logisch vind, maar het is mij wel wat waard.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:58Mag ik aan jou vragen in hoeverre jij voorstander bent van 1) openstelling van alle kansels tussen alle reformatorische gemeenten (uit GB/CGK/HHK/GG/OGG/GGiN) die zich in leer en leven zetten op Schrift en gereformeerde belijdenis en de kenmerken vertonen van art. 29 NGB, en 2) of je voorstander bent van uitwisseling van attestaties tussen de onder 1 bedoelde gemeenten?MGG schreef: ↑Vandaag, 14:30Een bezinningsavond met de leden. Het is vrij bizar als mensen een gemeente verlaten om het naampje op de muur.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:331. Waarom zouden zelfstandige gemeenten elkaar los moeten laten als zij graag bij elkaar willen blijven horen op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en daar ook het onderling vertrouwen voor is?
Lastiger vind ik het met de CGK en de PKN, omdat daar delen zijn waarbij ik hun interpretatie van de Bijbel niet kan delen. Dat maakt het ook lastig om attestaties uit te wisselen en kansels te openen. Ik zie het niet zitten om attestaties uit te wisselen met de CGK Zwolle.
Omdat er vanuit de nieuwe kerk op korte of lange termijn veranderingen zullen worden geëist of opmerkingen worden gemaakt over bepaalde gebruiken. Bijv. over dames zonder hoedje, of predikanten met snorren. En dat zal langzamerhand ook gaan over inhoudelijke onderwerpen. Geen drie verbonden meer als er opeens GG op de gevel staat, etc.
-
Groepscirkel
Zie vetgedrukte: vandaar mijn uitzonderingen over leer, leven en kenmerken. Maar fair point, als je antwoord onder die condities dus twee keer "ja" is, dan begrijp ik je standpunt dat een plaatselijke gemeente een bezinningsavond zou moeten beleggen. Ik ben het met je eens.MGG schreef: ↑Vandaag, 15:38Ik ben voorstander van 1 reformatorische kerk. Als de GG samen kan met de OGG(i)N en HHK dan vind ik het prima als wij onze naam opgeven. Betekent niet dat ik het logisch vind, maar het is mij wel wat waard.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:58Mag ik aan jou vragen in hoeverre jij voorstander bent van 1) openstelling van alle kansels tussen alle reformatorische gemeenten (uit GB/CGK/HHK/GG/OGG/GGiN) die zich in leer en leven zetten op Schrift en gereformeerde belijdenis en de kenmerken vertonen van art. 29 NGB, en 2) of je voorstander bent van uitwisseling van attestaties tussen de onder 1 bedoelde gemeenten?MGG schreef: ↑Vandaag, 14:30Een bezinningsavond met de leden. Het is vrij bizar als mensen een gemeente verlaten om het naampje op de muur.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:331. Waarom zouden zelfstandige gemeenten elkaar los moeten laten als zij graag bij elkaar willen blijven horen op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en daar ook het onderling vertrouwen voor is?
Lastiger vind ik het met de CGK en de PKN, omdat daar delen zijn waarbij ik hun interpretatie van de Bijbel niet kan delen. Dat maakt het ook lastig om attestaties uit te wisselen en kansels te openen. Ik zie het niet zitten om attestaties uit te wisselen met de CGK Zwolle.
-
MGG
De HHK kent meer ruimte dus waar moeten de gemeente daar bang voor zijn?Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 15:40Omdat er vanuit de nieuwe kerk op korte of lange termijn veranderingen zullen worden geëist of opmerkingen worden gemaakt over bepaalde gebruiken. Bijv. over dames zonder hoedje, of predikanten met snorren. En dat zal langzamerhand ook gaan over inhoudelijke onderwerpen. Geen drie verbonden meer als er opeens GG op de gevel staat, etc.
Je maakt wel een karikatuur van de verbondsvisie van de GG. Die vind je in het boekje 'Louter genade' en ik ben benieuwd welk deel daarvan je niet zou onderschrijven.BSH schreef: ↑Vandaag, 12:48Nog even op dit punt: aansluiten bij een ander kerkverband.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 08:42 Ik betoog dat ook niet; en Wim Anker volgens mij evenmin.
Wat ik zeg, mede gezien deze discussie, inmiddels 439 pagina's (!) zonder ook maar enige progressie: stop met framen en jezelf schoon praten, en ga gewoon in zo'n kerkverband zitten; de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Wat ik alleen niet begrijp (zoals je weet), waarom je je niet aansluit bij een bestaand kerkverband. Keuze genoeg.
De 'linkerflank' heeft daarin keuze. Ik wilde eigenlijk typen 'keuze genoeg', maar toch maar niet. Maar die keuze is er.
De rechterflank, en dan spreek ik even voor onze gemeente en predikant, heeft dat niet.
De GG (die ken jij ook, van binnenuit) daar passen wij niet tussen. Vanwege onze verbondsvisie. Onze kinderen zijn geen buiten op het erf slapende kippen.
De GGiN gaat hem dan ook niet worden, logischerwijze.
De GGiNbv (ds. A.P. van der Meer) en vGGiNbv (Ds. B.G. Ippel) en vGG (ds. G. Bredeweg) lijken me dan ook geen optie.
Binnen de OGG zou het mogelijk nog kunnen, daar is meer vrijheid in dogmatische standpunten. Cultuurverschil zal daar wel een grotere rol spelen. Naast het feit dat in veel plaatsen met een behoudende CGK ook al een OGG zit.
Qua leer zou het met de HHK goed samen kunnen, maar zij zitten - in mijn optiek - op een verkeerd spoor als het gaat om kerkregering. Ik geloof dat de DKO dichter bij de Bijbelse lijn zit dan de hervormde kerkorde. Maar dat mijn focus vooral ligt op de plaatselijke gemeente, dat was al bekend. Dus een samengaan met HHK kan alleen als er een DKO-achtige kerkorde leidend wordt.
Dit alles overziend, zeg ik: liever in vrede naast elkaar dan gedrongen met elkaar (opgescheept).
Formeel nog niet, las ik hier recent.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 15:30En is daar op dit moment volgens jou sprake van?Tiberius schreef: ↑Vandaag, 15:28Niet wanneer men de kerkorde en synodeafspraken boven de Bijbel en de belijdenissen stelt, waarbij één zonde sterk benadrukt wordt en men zich om andere zonden totaal niet druk maakt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:53Functioneert het PS-stelsel in de CGK in jouw ogen op dit moment als goede dienaar?Tiberius schreef:Het is een goede dienaar maar een slechte meester.
Dit is weer echt een frame. De CGK is een kerkverband op grond van Schrift en belijdenis. De gemeenten die vrijwillig tot dit kerkverband behoren hebben een kerkorde vastgesteld en nemen op synodaal niveau besluiten volgens de regels van deze kerkorde. Deze besluiten moeten overeenkomen met Schrift en belijdenis. Omdat te bewaken is er het recht op appel en revisie. Schrift en belijdenis en synodale besluiten zijn dus geen tegenstelling. Mijn conclusie moet wel zijn dat jij je over geen enkele kerkelijke zonde druk maakt. Het enige wat ik hoor dat jij op Schrift en belijdenis wil staan maar dit niet praktisch wil uitwerken.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 15:28Niet wanneer men de kerkorde en synodeafspraken boven de Bijbel en de belijdenissen stelt, waarbij één zonde sterk benadrukt wordt en men zich om andere zonden totaal niet druk maakt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:531. Inderdaad, geen idee. Het is volstrekt begrijpelijk, legitiem en verantwoord dat zelfstandige gemeenten die elkaar vinden en vertrouwen elkaar vast willen houden.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 14:271. Geen idee. Je kan ook een vijfslag bedenken: gemeenten die elkaar vast willen houden op basis van dezelfde bloedgroep. Of een zesslag, vul zelf maar wat in.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:541. Waarom zouden zelfstandige gemeenten elkaar los moeten laten als zij graag bij elkaar willen blijven horen op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en daar ook het onderling vertrouwen voor is?
Daarom houd ik me (zoals eerder gezegd) aan de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Dat is de basis.
2. Hoe is dat mogelijk vanuit de grondslag van de CGK (Schrift en belijdenis) en de gezamenlijk gemaakte afspraken (kerkorde en synodale besluiten) binnen het PS-stelsel waarin wederzijdse verantwoordelijkheid een kernpunt is?Functioneert het PS-stelsel in de CGK in jouw ogen op dit moment als goede dienaar?Tiberius schreef:Het is een goede dienaar maar een slechte meester.Groepscirkel schreef:Hoe sta jij tegenover het presbyteriaal-synodale kerkstelsel voor wat betreft 1) inhoudelijke betekenis en 2) praktische uitwerking?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Groepscirkel
Ik stelde deze vragen daarom ook als reactie op MGG en niet aan jou. Je gaf weliswaar antwoord (2x ja), maar de door mij gestelde vragen hadden zodoende helemaal geen betrekking op de CGK. Het had wel betrekking op de stelling van MGG dat je niet alleen 'om een naampje' van kerk zou moeten wijzigen. Als dat de stelling is, dan moet volgens mij het antwoord 2x 'ja' zijn op mijn vragen. Dat heb ik gecheckt bij MGG en dat bleek inderdaad zo te zijn. Dan begrijp ik zijn antwoord: 'om een naampje'.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 15:55<> Maar daar is niet waar het in de CGK om gaat.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 15:32De vragen leiden niet af van het gespreksonderwerp, maar zijn onderdeel van het gespreksonderwerp.
Nou nee, daar vergis je je schromelijk in; juist niet.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:07Dit is weer echt een frame. De CGK is een kerkverband op grond van Schrift en belijdenis. De gemeenten die vrijwillig tot dit kerkverband behoren hebben een kerkorde vastgesteld en nemen op synodaal niveau besluiten volgens de regels van deze kerkorde. Deze besluiten moeten overeenkomen met Schrift en belijdenis. Omdat te bewaken is er het recht op appel en revisie. Schrift en belijdenis en synodale besluiten zijn dus geen tegenstelling. Mijn conclusie moet wel zijn dat jij je over geen enkele kerkelijke zonde druk maakt. Het enige wat ik hoor dat jij op Schrift en belijdenis wil staan maar dit niet praktisch wil uitwerken.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 15:28Niet wanneer men de kerkorde en synodeafspraken boven de Bijbel en de belijdenissen stelt, waarbij één zonde sterk benadrukt wordt en men zich om andere zonden totaal niet druk maakt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 14:531. Inderdaad, geen idee. Het is volstrekt begrijpelijk, legitiem en verantwoord dat zelfstandige gemeenten die elkaar vinden en vertrouwen elkaar vast willen houden.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 14:27
1. Geen idee. Je kan ook een vijfslag bedenken: gemeenten die elkaar vast willen houden op basis van dezelfde bloedgroep. Of een zesslag, vul zelf maar wat in.
2. Hoe is dat mogelijk vanuit de grondslag van de CGK (Schrift en belijdenis) en de gezamenlijk gemaakte afspraken (kerkorde en synodale besluiten) binnen het PS-stelsel waarin wederzijdse verantwoordelijkheid een kernpunt is?Functioneert het PS-stelsel in de CGK in jouw ogen op dit moment als goede dienaar?Tiberius schreef:Het is een goede dienaar maar een slechte meester.
Al die zonden die ik hier boven al noemde, worden genegeerd.
Alleen als de synode er iets van gevonden heeft, in het geval van vrouw en ambt, dan vind je het waard om een nieuw kerkverband op te tuigen. Kennelijk heersen de synodeafspraken over de Bijbel, want met de rest wordt niets gedaan.
Dat vind ik - op zijn zachtst gezegd - een beetje bizar.