volgens mij zit hier ons verschil: jij verbindt strijd direct aan het handhaven van geboden (die zijn dan volgens jou vaak negatief geformuleerd), terwijl ik in het NT zie dat de apostelen de strijd primair tekenen als leven in Christus door de Geest, waaruit gehoorzaamheid volgt.Refojongere schreef: ↑21 jan 2026, 23:55In de Bijbel wordt toch de strijd getekend tegen de driekoppige vijand vlees, wereld en satan? De geboden zijn bijna ook allemaal negatief geformuleerd "Gij zult niet".Arja schreef: ↑21 jan 2026, 22:20 Mijn punt zit in het woord ‘bestrijden’. (zie kop artikel). De inhoud van het stuk gaat inderdaad over toerusting en voorlichtin. Maar de strijdtaal in de kop zet een ander frame: eerst verzet, dan vorming. Mijn zorg is dat dit (ook in gezinnen) gemakkelijk leidt tot normering zonder bekering. Dan leren kinderen vooral waar ze tegen zijn, niet Wie ze volgen. Dáár zat mijn bedenking.
Mijn later reactie is geen reactie meer op het artikel... maar op jou. Op je zin: "Natuurlijk moeten christenen opkomen voor Gods geboden in de samenleving. Zelfs onbekeerden hebben daar veel baat bij."
Uiteraard heeft strijden zonder vorming geen zin. Maar zo las ik het artikel niet. We hebben als kerk een strijd tegen de machten. Daartoe moeten we de geestelijke wapenrusting aantrekken (vorming) en het zwaard van de Geest hanteren.
Ik denk dat Spruyt hier voor christenen schrijft die Jezus volgen en die daarin bedreigd worden door de satan en daarom toerusting nodig hebben. De strijd is om het hart.
Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)
Re: Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)
Re: Bijbels Beraad M/V (Uit Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid?)
Hierop (redelijk in het begin van dit topic dus):
door merel » 09 jan 2026 09:21
"Dat is inderdaad heel eng. Ik kende deze organisatie niet. Ik denk dat ik de lijn van DDD hierin volg".
Zie even terug voor de context.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Refojongere
Je maakt een valse tegenstelling. De strijd heeft alles met de wet te maken:Arja schreef: ↑Gisteren, 19:14volgens mij zit hier ons verschil: jij verbindt strijd direct aan het handhaven van geboden (die zijn dan volgens jou vaak negatief geformuleerd), terwijl ik in het NT zie dat de apostelen de strijd primair tekenen als leven in Christus door de Geest, waaruit gehoorzaamheid volgt.Refojongere schreef: ↑21 jan 2026, 23:55In de Bijbel wordt toch de strijd getekend tegen de driekoppige vijand vlees, wereld en satan? De geboden zijn bijna ook allemaal negatief geformuleerd "Gij zult niet".Arja schreef: ↑21 jan 2026, 22:20 Mijn punt zit in het woord ‘bestrijden’. (zie kop artikel). De inhoud van het stuk gaat inderdaad over toerusting en voorlichtin. Maar de strijdtaal in de kop zet een ander frame: eerst verzet, dan vorming. Mijn zorg is dat dit (ook in gezinnen) gemakkelijk leidt tot normering zonder bekering. Dan leren kinderen vooral waar ze tegen zijn, niet Wie ze volgen. Dáár zat mijn bedenking.
Mijn later reactie is geen reactie meer op het artikel... maar op jou. Op je zin: "Natuurlijk moeten christenen opkomen voor Gods geboden in de samenleving. Zelfs onbekeerden hebben daar veel baat bij."
Uiteraard heeft strijden zonder vorming geen zin. Maar zo las ik het artikel niet. We hebben als kerk een strijd tegen de machten. Daartoe moeten we de geestelijke wapenrusting aantrekken (vorming) en het zwaard van de Geest hanteren.
Ik denk dat Spruyt hier voor christenen schrijft die Jezus volgen en die daarin bedreigd worden door de satan en daarom toerusting nodig hebben. De strijd is om het hart.
Romeinen 7
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: dat, als ik het goede wil doen, het kwade dicht bij mij ligt.
22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.
Ik begrijp je niet zo goed. Misschien denk ik te breed.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 13:36Je maakt een valse tegenstelling. De strijd heeft alles met de wet te maken:Arja schreef: ↑Gisteren, 19:14volgens mij zit hier ons verschil: jij verbindt strijd direct aan het handhaven van geboden (die zijn dan volgens jou vaak negatief geformuleerd), terwijl ik in het NT zie dat de apostelen de strijd primair tekenen als leven in Christus door de Geest, waaruit gehoorzaamheid volgt.Refojongere schreef: ↑21 jan 2026, 23:55In de Bijbel wordt toch de strijd getekend tegen de driekoppige vijand vlees, wereld en satan? De geboden zijn bijna ook allemaal negatief geformuleerd "Gij zult niet".Arja schreef: ↑21 jan 2026, 22:20 Mijn punt zit in het woord ‘bestrijden’. (zie kop artikel). De inhoud van het stuk gaat inderdaad over toerusting en voorlichtin. Maar de strijdtaal in de kop zet een ander frame: eerst verzet, dan vorming. Mijn zorg is dat dit (ook in gezinnen) gemakkelijk leidt tot normering zonder bekering. Dan leren kinderen vooral waar ze tegen zijn, niet Wie ze volgen. Dáár zat mijn bedenking.
Romeinen 7
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: dat, als ik het goede wil doen, het kwade dicht bij mij ligt.
22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.
En ondertussen gaat wat wij zeggen niet meer over wat Spruyt zegt in zijn artikel.
Je zou het kunnen noemen: Wat is strijden tegen de zonden?
Mijn vraag, los van het artikel: zie jij die strijd dan primair als het handhaven van geboden? Of ook als het leven uit Christus door de Geest waaruit gehoorzaamheid volgt (Joh. 15:5; Rom. 8:2)?
John Owen zegt: "Werkt met uw geloof omtrent Christus tot doding van uw zonden (strijd). Zijn bloed is een oppermachtig middel voor zondezieke zielen. Leef hierin en u zult als een overwinnaar sterven. Ja, u zult door de goede voorzorg Gods dat beleven, dat u uw begeerlijkheden voor uw voeten dood zult zien liggen.*
Waar is bij jou de koppeling met wie je bent in Christus? En wat de Heere door genade in je werkte door Zijn Geest ... om te strijden? Om de zonden te doden? (ik ga er even van uit dat je Hem liefhebt en van Hem bent).
* John Owen geeft mooie, goede raad op de vraag: "Maar zult u zeggen: hoe zal het geloof werken omtrent Christus om dit doel te bereiken?" op pagina 78 Boekje: https://theologienet.nl/bestanden/owen- ... -zonde.pdf