Waar zijn ze het niet mee eens?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dat het allemaal broers en zussen in Christus zijn.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Deels eens met deze pragmatische houding. Toch vind ik echt dat broeders en zusters die de Schrift zo lezen dat ze ruimte zien voor vrouwen in het ambt, dat ze ruimte zien voor relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht, dat ze vraagtekens zetten achter de historiciteit van Genesis 1-3 levensgevaarlijk bezig zijn. Ik gebruik bewust het woord ‘levensgevaarlijk’ omdat je zo het Woord van God gaat vormen naar je eigen overtuigingen, naar de tijdgeest en naar de moderne cultuurgeest. Daar is toch echt de zaligheid mee gemoeid. Leer van de ondergang van de gereformeerde kerk waar zo Bijbellezen gaat eindigen bij de volgende generaties.rhadders schreef: ↑Vandaag, 00:26 Als we eerst nu eens erkennen dat we allemaal broeders en zusters zijn en blijven - of we nu naar Rijnsburg gaan of Hoogeveen - dan kunnen we vervolgens concluderen dat de kerkscheiding vooral om praktische redenen en vanwege ‘de hardheid onzer harten’ is. Laten we dan ook stoppen met al te grote woorden gebruiken, als ware ‘Christus en Dien gekruisigd’ in het geding. Dat is niet zo, ook al is het niet bepaald een getuigenis. We erkennen de ernst van de situatie, de gebrokenheid en dat we doen wat we niet willen en zien daarom des te meer uit naar de verlossing en heelmaking door Christus. De ander hoeft niet eerst ‘uitgeschakeld’ te worden, gun elkaar de genade en ruimte om op eigen wijze en naar oprechte overtuiging de Heer te dienen. Ik sta niet tegenover Rijnsburg noch Hoogeveen en wil mij ook niet laten verleiden tot een ‘wij-zij’ verhouding. Want wij zijn nog steeds allen van dezelfde Vader.
Ik sprak een missionair ambtsdrager van een ICF gemeente. Die zei het zo: Wij hebben het makkelijk. Mijn gemeenteleden hebben grotendeels een Afrikaanse achtergrond of zijn ex-moslims. Zij lezen en geloven gewoon wat in de Bijbel staat. Voor hun geen vraag hoe we over deze thema’s moeten denken. Wij zijn die onbevangenheid in het verstaan van Gods Woord helaas kwijt aan het raken.
Verder is je laatste zin niet zoals ik dat zou zeggen. We zijn allemaal uit Zijn handen voortgekomen maar we zijn niet allemaal kinderen van één Vader. M.a.w. Gods kinderen vindt je in beide delen van de CGK maar niet alle CGK’ers zijn wedergeboren kinderen Gods. Maar dat zul jij ook niet bedoelen verwacht ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.