Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

rhadders

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door rhadders »

DDD schreef: Gisteren, 00:27 Ja maar het punt is natuurlijk dat de broeders en zusters van Rijnsburg het daar niet mee eens zijn.
Waar zijn ze het niet mee eens?
DDD

Bericht door DDD »

Dat het allemaal broers en zussen in Christus zijn.
rhadders

Bericht door rhadders »

DDD schreef: Gisteren, 00:48 Dat het allemaal broers en zussen in Christus zijn.
Ik heb dat, op misschien twee uitzonderingen na, ouderlingen en predikanten niet uit horen spreken - integendeel. Dus wellicht ben ik naïef, maar ik heb goede hoop dat je ongelijk hebt.
huisman

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Gisteren, 00:26 Als we eerst nu eens erkennen dat we allemaal broeders en zusters zijn en blijven - of we nu naar Rijnsburg gaan of Hoogeveen - dan kunnen we vervolgens concluderen dat de kerkscheiding vooral om praktische redenen en vanwege ‘de hardheid onzer harten’ is. Laten we dan ook stoppen met al te grote woorden gebruiken, als ware ‘Christus en Dien gekruisigd’ in het geding. Dat is niet zo, ook al is het niet bepaald een getuigenis. We erkennen de ernst van de situatie, de gebrokenheid en dat we doen wat we niet willen en zien daarom des te meer uit naar de verlossing en heelmaking door Christus. De ander hoeft niet eerst ‘uitgeschakeld’ te worden, gun elkaar de genade en ruimte om op eigen wijze en naar oprechte overtuiging de Heer te dienen. Ik sta niet tegenover Rijnsburg noch Hoogeveen en wil mij ook niet laten verleiden tot een ‘wij-zij’ verhouding. Want wij zijn nog steeds allen van dezelfde Vader.
Deels eens met deze pragmatische houding. Toch vind ik echt dat broeders en zusters die de Schrift zo lezen dat ze ruimte zien voor vrouwen in het ambt, dat ze ruimte zien voor relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht, dat ze vraagtekens zetten achter de historiciteit van Genesis 1-3 levensgevaarlijk bezig zijn. Ik gebruik bewust het woord ‘levensgevaarlijk’ omdat je zo het Woord van God gaat vormen naar je eigen overtuigingen, naar de tijdgeest en naar de moderne cultuurgeest. Daar is toch echt de zaligheid mee gemoeid. Leer van de ondergang van de gereformeerde kerk waar zo Bijbellezen gaat eindigen bij de volgende generaties.
Ik sprak een missionair ambtsdrager van een ICF gemeente. Die zei het zo: Wij hebben het makkelijk. Mijn gemeenteleden hebben grotendeels een Afrikaanse achtergrond of zijn ex-moslims. Zij lezen en geloven gewoon wat in de Bijbel staat. Voor hun geen vraag hoe we over deze thema’s moeten denken. Wij zijn die onbevangenheid in het verstaan van Gods Woord helaas kwijt aan het raken.
Verder is je laatste zin niet zoals ik dat zou zeggen. We zijn allemaal uit Zijn handen voortgekomen maar we zijn niet allemaal kinderen van één Vader. M.a.w. Gods kinderen vindt je in beide delen van de CGK maar niet alle CGK’ers zijn wedergeboren kinderen Gods. Maar dat zul jij ook niet bedoelen verwacht ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BSH

Bericht door BSH »

https://youtu.be/z-LCmfBXbWc?si=ebBCKePlogpLUSAs

Een ernstige waarschuwing van een oude predikant van middengemeenten.
rhadders

Bericht door rhadders »

huisman schreef: Gisteren, 09:42
rhadders schreef: Gisteren, 00:26 Als we eerst nu eens erkennen dat we allemaal broeders en zusters zijn en blijven - of we nu naar Rijnsburg gaan of Hoogeveen - dan kunnen we vervolgens concluderen dat de kerkscheiding vooral om praktische redenen en vanwege ‘de hardheid onzer harten’ is. Laten we dan ook stoppen met al te grote woorden gebruiken, als ware ‘Christus en Dien gekruisigd’ in het geding. Dat is niet zo, ook al is het niet bepaald een getuigenis. We erkennen de ernst van de situatie, de gebrokenheid en dat we doen wat we niet willen en zien daarom des te meer uit naar de verlossing en heelmaking door Christus. De ander hoeft niet eerst ‘uitgeschakeld’ te worden, gun elkaar de genade en ruimte om op eigen wijze en naar oprechte overtuiging de Heer te dienen. Ik sta niet tegenover Rijnsburg noch Hoogeveen en wil mij ook niet laten verleiden tot een ‘wij-zij’ verhouding. Want wij zijn nog steeds allen van dezelfde Vader.
Deels eens met deze pragmatische houding. Toch vind ik echt dat broeders en zusters die de Schrift zo lezen dat ze ruimte zien voor vrouwen in het ambt, dat ze ruimte zien voor relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht, dat ze vraagtekens zetten achter de historiciteit van Genesis 1-3 levensgevaarlijk bezig zijn. Ik gebruik bewust het woord ‘levensgevaarlijk’ omdat je zo het Woord van God gaat vormen naar je eigen overtuigingen, naar de tijdgeest en naar de moderne cultuurgeest. Daar is toch echt de zaligheid mee gemoeid. Leer van de ondergang van de gereformeerde kerk waar zo Bijbellezen gaat eindigen bij de volgende generaties.
Ik sprak een missionair ambtsdrager van een ICF gemeente. Die zei het zo: Wij hebben het makkelijk. Mijn gemeenteleden hebben grotendeels een Afrikaanse achtergrond of zijn ex-moslims. Zij lezen en geloven gewoon wat in de Bijbel staat. Voor hun geen vraag hoe we over deze thema’s moeten denken. Wij zijn die onbevangenheid in het verstaan van Gods Woord helaas kwijt aan het raken.
Verder is je laatste zin niet zoals ik dat zou zeggen. We zijn allemaal uit Zijn handen voortgekomen maar we zijn niet allemaal kinderen van één Vader. M.a.w. Gods kinderen vindt je in beide delen van de CGK maar niet alle CGK’ers zijn wedergeboren kinderen Gods. Maar dat zul jij ook niet bedoelen verwacht ik.
Natuurlijk heb je gelijk dat er in onze gemeenten ook niet wedergeboren mensen zijn. Maar in de gereformeerde kerkvisie wordt hier wel heel veel nadruk op gelegd, waardoor m.i. een scheef beeld ontstaat. Voor mij is de (lokale) kerk primair een vergadering van gelovigen. Dat blijkt overigens ook gewoon uit het ledenboekje, het betreft voor het overgrote deel belijdende leden. Paulus spreekt de gemeenten ook aan als 'broeders', als gelovigen, als kinderen van God (bijv. Rom.8:14, Gal.3:26, Ef.5:1, Fil.2:15, 2Kor.6:18). Ons geloof, onze belijdenis, is de basis. Als we niet van die basis uitgaan, heeft dat ook best wel gevolgen. Dan blijven we namelijk Evangelie prediken: 'melk' in plaats van 'vast voedsel', zoals Paulus dat noemt. Terwijl we dat nu juist zo hard nodig hebben.
helma

Bericht door helma »

Hoogleraren om te knuffelenAfbeelding
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef: Vandaag, 09:42 Hoogleraren om te knuffelenAfbeelding
:haha
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hebben ze alleen maar mannelijke hoogleraren op de TUA?
HHR

Bericht door HHR »

De CGK staat in brand, maar de TUA grapt er lustig op los.
ZWP

Bericht door ZWP »

HHR schreef: Vandaag, 13:37 De CGK staat in brand, maar de TUA grapt er lustig op los.
Ik had ook die eerste reactie, maar een beetje zelfspot kan nooit kwaad, dacht ik later.
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: Vandaag, 13:37 De CGK staat in brand, maar de TUA grapt er lustig op los.
🎯
BSH

Bericht door BSH »

Gelukkig is er nog humor. Volgens Cor Verkade zijn er twee dingen nodig voor een christen: geloof en humor.
MidMid

Bericht door MidMid »

Job schreef: Vandaag, 14:13
🎯
Hopelijk zijn deze reacties ook bedoeld in het kader van 1-april...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 09:47
helma schreef: Vandaag, 09:42 Hoogleraren om te knuffelenAfbeelding
:haha
Zelfs de onderbroekenlol moet over de eigen exposure gaan.
Plaats reactie