Het zijn er voor jou toch nooit genoeg.
Maar, na het zien en horen, denk ik dat ik veelste soft ben geweest, en nog stukken kritischer ben geworden.
Het zijn er voor jou toch nooit genoeg.
Ik maakte het punt niet, omdat het mij weinig uitmaakt. Bij het lezen van dit draadje zag ik dat mensen hun vraagtekens bij het aantal hadden. Persoonlijk heb ik niks met Trumpiaanse schattingen.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:43Gaat het nou echt om het punt of 40.000, 50.000 of 60.000 mensen een psalm hebben gezongen? Iedereen begrijpt dat het geen feitelijke uitspraak is omdat het exacte aantal niet is geteld. De zorgen over Opwekking gaan in elk geval over iets anders dan het aantal psalmzingers.![]()
Dat ik vind dat iedereen hierin een eigen vrije keuze heeft, betekent niet dat ik mij zelf thuis voel bij deze bijeenkomsten.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:10
Wie had dat kunnen denken, Merel die geen voorstander is van diensten van Opwekking.
Wij gaan het gesprek aan en laten de kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zelf keuzes maken.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:10
Dat ontdekken en zelf keuzes laten maken, te veel vrijheid geven, kan ook juist schadelijk zijn.
Ik zou eerder het gesprek aangaan. Niet puur, het mag niet, omdat ik het zeg.
Niemand wordt zalig gesproken. Je maakt er een te groot punt van.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 09:10
in artikelen over en van Opwekking, en ook reacties, merk je regelmatig: het is zo mooi dat 60.000 gelovigen samen komen...
wordt iedereen dan toch meer even zalig gesproken?
Zo zullen ze het niet bedoelen, maar ik mis juist bij Opwekking wel diepgang, ernst...
je merkt de reacties ook, het is allemaal zo fijn en prettig en mooi en gaaf enzo....
Ik ben wel benieuwt waar je dochter kritisch op was.
Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.merel schreef:Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.helma schreef: ↑Vandaag, 09:24Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels wel wat jongeren ken die zich in een emotioneel moment hebben laten overdopen (bij Opwekking of elders) en inmiddels geen kerk meer bezoeken.merel schreef:Nog een laatste opmerking. Ik ben het niet eens met jouw laatste alinea. Jij stelt daarin een causaal verband tussen het bezoeken van soortgelijke diensten en afdwalen van kerk en geloof. Dat is er mijns inziens niet.
Dat vind ik aangrijpend.
Het is denk ik ook anders, alhoewel emoties rondom belijdenis doen soms ook in grote mate aanwezig zijn. Maar ik vind kerkverlating na overdoop een logisch gevolg, temeer overdoop iets is waar de Bijbel geen ruimte voor geeft mijns inziens.helma schreef: ↑Vandaag, 12:14Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.merel schreef:Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.helma schreef: ↑Vandaag, 09:24Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels wel wat jongeren ken die zich in een emotioneel moment hebben laten overdopen (bij Opwekking of elders) en inmiddels geen kerk meer bezoeken.merel schreef:Nog een laatste opmerking. Ik ben het niet eens met jouw laatste alinea. Jij stelt daarin een causaal verband tussen het bezoeken van soortgelijke diensten en afdwalen van kerk en geloof. Dat is er mijns inziens niet.
Dat vind ik aangrijpend.
Maakt dit dan juist niet nog aangrijpender? Lange periode onderwijs gehad, heel bewust belijdenis gedaan en dan toch de kerk verlaten.helma schreef: ↑Vandaag, 12:14Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.merel schreef:Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.helma schreef: ↑Vandaag, 09:24Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels wel wat jongeren ken die zich in een emotioneel moment hebben laten overdopen (bij Opwekking of elders) en inmiddels geen kerk meer bezoeken.merel schreef:Nog een laatste opmerking. Ik ben het niet eens met jouw laatste alinea. Jij stelt daarin een causaal verband tussen het bezoeken van soortgelijke diensten en afdwalen van kerk en geloof. Dat is er mijns inziens niet.
Dat vind ik aangrijpend.
Daar zit wel iets in ja. In hoeverre je het ergens anders kerlelijk onderdak invult zegt soms wel iets.
Overigens kom ik dit niet veel tegen in mijn omgeving. Vaker voor het belijdenis doen weg zijn wel.Gemeentelid schreef: ↑49 minuten geledenMaakt dit dan juist niet nog aangrijpender? Lange periode onderwijs gehad, heel bewust belijdenis gedaan en dan toch de kerk verlaten.helma schreef: ↑Vandaag, 12:14Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.merel schreef:Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.
Ik kan er velen opnoemen.pierre27 schreef: ↑31 minuten geledenOverigens kom ik dit niet veel tegen in mijn omgeving. Vaker voor het belijdenis doen weg zijn wel.Gemeentelid schreef: ↑49 minuten geledenMaakt dit dan juist niet nog aangrijpender? Lange periode onderwijs gehad, heel bewust belijdenis gedaan en dan toch de kerk verlaten.helma schreef: ↑Vandaag, 12:14Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.merel schreef:
Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.