Christelijke Gereformeerde Kerken

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

HHR schreef: Gisteren, 14:11 Toch verzint hij die 125 niet Huisman, wordt gewoon in het RD artikel genoemd.
Ik snap je felheid niet zo.
Veel familie daar en ben er zelf 24 jaar doop en belijdend lid geweest. Lang geleden maar daar zal mijn duidelijkheid vandaan komen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 14:12
huisman schreef: Gisteren, 14:07
MidMid schreef: Gisteren, 13:57 Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Je hoogstaande ecclesiologie staat ook in de weg om deze ‘groep’ gemeente te noemen? Gemeente Groningen i.o. klinkt wat broederlijker dan groep Groningen i.o.
Nogmaals dankbaar dat dit initiatief er is en dat dit in harmonie gaat met de andere gemeente. Voorbeeld voor het hele kerkverband.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 14:59
MidMid schreef: Gisteren, 14:12
huisman schreef: Gisteren, 14:07
MidMid schreef: Gisteren, 13:57 Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Je hoogstaande ecclesiologie staat ook in de weg om deze ‘groep’ gemeente te noemen? Gemeente Groningen i.o. klinkt wat broederlijker dan groep Groningen i.o.
Nogmaals dankbaar dat dit initiatief er is en dat dit in harmonie gaat met de andere gemeente. Voorbeeld voor het hele kerkverband.
Fijn zo een selectieve reactie op enkel die zinsdelen waar je wat op te melden hebt.

Voor zover ik weet is deze groep nog niet formeel door de classis tot gemeente zijn toegelaten, dus waarom zou ik dat dan al wel doen? Overigens spreek ik in mijn post hiervoor wel van 'de gemeente'. Je kan ook gewoon zaken tegen mij zoeken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 15:08
huisman schreef: Gisteren, 14:59
MidMid schreef: Gisteren, 14:12
huisman schreef: Gisteren, 14:07

Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Je hoogstaande ecclesiologie staat ook in de weg om deze ‘groep’ gemeente te noemen? Gemeente Groningen i.o. klinkt wat broederlijker dan groep Groningen i.o.
Nogmaals dankbaar dat dit initiatief er is en dat dit in harmonie gaat met de andere gemeente. Voorbeeld voor het hele kerkverband.
Fijn zo een selectieve reactie op enkel die zinsdelen waar je wat op te melden hebt.

Voor zover ik weet is deze groep nog niet formeel door de classis tot gemeente zijn toegelaten, dus waarom zou ik dat dan al wel doen? Overigens spreek ik in mijn post hiervoor wel van 'de gemeente'. Je kan ook gewoon zaken tegen mij zoeken.
Probleem van dit gesprek is dat jij blijkbaar alleen over het gevolg wil spreken en niet over de oorzaak. Bleek al uit je reactie op het artikel. Dat wilde je laten liggen maar pakte er wel het getal 125 uit. Dat voorbijgaan aan de oorzaak en aan het verdriet van deze leden van de CGK Groningen wekt bij mij wrevel. Zeker omdat ik er diverse leden persoonlijk ken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 16:23 Probleem van dit gesprek is dat jij blijkbaar alleen over het gevolg wil spreken en niet over de oorzaak. Bleek al uit je reactie op het artikel. Dat wilde je laten liggen maar pakte er wel het getal 125 uit. Dat voorbijgaan aan de oorzaak en aan het verdriet van deze leden van de CGK Groningen wekt bij mij wrevel. Zeker omdat ik er diverse leden persoonlijk ken.
Even vooropgesteld bovenstaande stat ook weer vol met aannames. Maar inderdaad ik las niet veel nieuws over en van Mouthaan. Zijn standpunt(en) zijn toch niet heel verrassend of anders dan in de vele andere lezingen en artikelen van zijn hand?

Wat voor mij het nieuws uit dit artikel is, zijn inderdaad wat jij zal typeren als bijzaken of randzaken:
- het getal van 125 was nieuw voor mij;
- dat zo'n avond belegd wordt nadat de CGK Groningen een besluit heeft genomen dat haaks staat op deze lezing en dat de ds. van de CGK Groningen hierbij betrokken is, ook dat heeft voor mij nieuwswaarde.

Je kan van mij toch niet echt verwachten dat ik de inhoud schokkend vindt?
Mouthaans standpunten zijn toch al lang en breed bekend?
Middenrefo
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

Evangelist schreef: Gisteren, 13:39
MidMid schreef: Gisteren, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
Als alle gemeenten met minder dan 125 bezoekers (in de morgen- en/of middagdienst) niet levensvatbaar zouden zijn, zouden er met name aan de kant van Hoogeveen behoorlijk wat niet-levensvatbare gemeenten zijn. Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt te zeggen.

Als het om het gezag van het Woord gaat, doen aantallen er niet toe. De CGK werd in 1892 voortgezet door 3 gemeenten. Zo voor het oog geen levensvatbaar kerkverband…
Misschien moet je de lijst van Rijnsburg eens bekijken. Dat gaat heel handig op hun website. Ook veel kleine gemeenten.
Middenrefo
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

Los van getallen en andere randzaken in Groningen; de leden van de bestaande en nieuwe komen elkaar bij het wisselen van de diensten tegen en er wordt niet tot nauwelijks gegroet. Tot zover de splitsing in 'goede harmonie'.
Evangelist
Berichten: 1161
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Evangelist »

Middenrefo schreef: Gisteren, 16:52
Evangelist schreef: Gisteren, 13:39
MidMid schreef: Gisteren, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
Als alle gemeenten met minder dan 125 bezoekers (in de morgen- en/of middagdienst) niet levensvatbaar zouden zijn, zouden er met name aan de kant van Hoogeveen behoorlijk wat niet-levensvatbare gemeenten zijn. Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt te zeggen.

Als het om het gezag van het Woord gaat, doen aantallen er niet toe. De CGK werd in 1892 voortgezet door 3 gemeenten. Zo voor het oog geen levensvatbaar kerkverband…
Misschien moet je de lijst van Rijnsburg eens bekijken. Dat gaat heel handig op hun website. Ook veel kleine gemeenten.
Zeker, hoewel niet 'veel', maar ik wil maar zeggen: het doet er dus juist niet toe.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Berichten: 1161
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Evangelist »

Middenrefo schreef: Gisteren, 16:57 Los van getallen en andere randzaken in Groningen; de leden van de bestaande en nieuwe komen elkaar bij het wisselen van de diensten tegen en er wordt niet tot nauwelijks gegroet. Tot zover de splitsing in 'goede harmonie'.
Heel treurig!
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

Evangelist schreef: Gisteren, 17:05
Middenrefo schreef: Gisteren, 16:57 Los van getallen en andere randzaken in Groningen; de leden van de bestaande en nieuwe komen elkaar bij het wisselen van de diensten tegen en er wordt niet tot nauwelijks gegroet. Tot zover de splitsing in 'goede harmonie'.
Heel treurig!
Dat dit op het forum wordt gezet want ik hoor ook andere berichten. Dat het pijn doet aan beide kanten is logisch en dat daar niet iedereen christelijk op reageert ook.
Maar wat @Middenrefo schrijft is op zijn hoogst een halve waarheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 17:23
Evangelist schreef: Gisteren, 17:05
Middenrefo schreef: Gisteren, 16:57 Los van getallen en andere randzaken in Groningen; de leden van de bestaande en nieuwe komen elkaar bij het wisselen van de diensten tegen en er wordt niet tot nauwelijks gegroet. Tot zover de splitsing in 'goede harmonie'.
Heel treurig!
Dat dit op het forum wordt gezet want ik hoor ook andere berichten. Dat het pijn doet aan beide kanten is logisch en dat daar niet iedereen christelijk op reageert ook.
Maar wat @Middenrefo schrijft is op zijn hoogst een halve waarheid.
Ik heb er geen familie maar wel goede bekenden. En ik ga niet zeggen aan welke kant die staan, want dat is hier helemaal niet van belang. Een halve waarheid? Al zou het zo zijn dat de helft van de mensen niet groet, dan is het net zo treurig.
MGG
Berichten: 7173
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MGG »

MidMid schreef: Gisteren, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
125 actieve leden is ruim voldoende voor een levensvatbare gemeente met eigen predikant.
Pjotr92
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 aug 2025, 20:04

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Pjotr92 »

MGG schreef: Gisteren, 22:11
MidMid schreef: Gisteren, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
125 actieve leden is ruim voldoende voor een levensvatbare gemeente met eigen predikant.
Wel voor maar 50% denk ik? Of echt voltijd?
MGG
Berichten: 7173
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MGG »

Pjotr92 schreef: Gisteren, 22:42
MGG schreef: Gisteren, 22:11
MidMid schreef: Gisteren, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
125 actieve leden is ruim voldoende voor een levensvatbare gemeente met eigen predikant.
Wel voor maar 50% denk ik? Of echt voltijd?
Afhankelijk van de offervaardigheid en wensen van de gemeente.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 14:12
huisman schreef: Gisteren, 14:07
MidMid schreef: Gisteren, 13:57 Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Ik was niet thuis dus kon het CGK jaarboek 2026 niet raadplegen. De toen nog ongedeelde CGK Groningen had per 31/12/25 1273 leden. Je 1400 klopt dus niet. Wilde ik even rechtzetten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie