Christelijke Gereformeerde Kerken

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Bert Mulder »

Evangelist schreef: Gisteren, 21:27

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.frcna.org/uploads/ACTS_OF_S ... 5c5d59.pdf
Dat is oud nieuws en bovendien uiteindelijk zo niet doorgegaan. Inmiddels heeft de FRC de wens uitgesproken om een correspondentieband te behouden met de CGK-gemeenten die op de vierslag willen blijven staan.
[/quote]

Het is wat is besloten op Synode 2025, en niet door een nieuwe synode teniet gedaan. Verder spreek je jezelf tegen, door te zeggen dat de FRCNA correspondentieband willen met CGK gemeenten... dus niet met DE CGK....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Gisteren, 23:19
Inmiddels is de classis in twee bijna gelijke delen uiteen gevallen.

M.a.w. zullen we weer teruggaan naar waar het mis ging?
En wat zegt dat over synodale besluiten? Het synodale machtsspel van de Rijnsburgers is mislukt, zoveel is helder. Mensen stemmen met de voeten.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

rhadders schreef: Vandaag, 01:07Zonde blijft zonde, van goedkeuren of goedpraten is geen sprake. Wat ik duidelijk maak is dat God de mens niet heeft losgelaten. Dat betekent toch niet dat God de zonde heeft toegelaten? Of dat Hij het niet erg zou vinden?
In die lijn: als afwijkende gemeenten niet worden losgelaten, betekent dat toch niet dat het afwijken wordt gelegitimeerd?

Over je laatste vraag: denk je dat David aan het avondmaal zou mogen deelnemen? Het avondmaal gaat immers over het deel hebben aan Christus, het verbonden zijn met Hem. En er is toch weinig twijfel over dat God diepverbonden bleef met David - ondanks zijn veelwijverij. Dus wat denk je, zou God hem aanzien als hij zou deelnemen aan het avondmaal? En zo ja, waarom zouden wij hem dan weigeren? Zo niet, waarom zouden wij wél worden aangezien als wij aangaan?
De HEERE laat David aanspreken, waarschuwen, bestraffen: 2 Sam. 12:7-12. Davids' inkeer, berouw, schuldbelijdenis: 2 Sam. 12:13; 2 Sam. 24:10. De HEERE verliet en verlaat David niet, maar de straf volgt wel: 2 Sam. 12:14; 2 Sam. 24:12-13. Dan is er ook weer herstel van de gemeenschap met de HEERE: 2 Sam. 12:24; 2 Sam. 24:25.

Geen enkele CGK, noch de Rijnsburggroep, noch de Hoogeveen-lijn, is vergelijkbaar met de HEERE. Maar als consequent sprake zou zijn van aanspreken, waarschuwen en bestraffen (lees: toepassing kerkelijke tucht), dan zou de vlag nu anders hangen. Als sprake zou zijn van inkeer, berouw en schuldbelijdenis, dan is er reden om uit de patstelling te komen. Dit laatste is door de Rijnsburggroep consequent geuit, tot nu toe.

Om in de analogie verder te gaan: niemand beweert dat de HEERE individuen of gemeenten verlaat. Wel wordt vanuit de Bijbel de zonde aangewezen en gewaarschuwd voor het gevolg dat op volharding in de zonde staat geschreven.

Conclusie: je David-voorbeeld gaat niet op voor de patstelling in de CGK.

Eindigend met een -isme, jouw redenering valt onder een paraplu genaamd: antinomianisme.
rhadders

Bericht door rhadders »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:00
rhadders schreef: Vandaag, 01:07Zonde blijft zonde, van goedkeuren of goedpraten is geen sprake. Wat ik duidelijk maak is dat God de mens niet heeft losgelaten. Dat betekent toch niet dat God de zonde heeft toegelaten? Of dat Hij het niet erg zou vinden?
In die lijn: als afwijkende gemeenten niet worden losgelaten, betekent dat toch niet dat het afwijken wordt gelegitimeerd?

Over je laatste vraag: denk je dat David aan het avondmaal zou mogen deelnemen? Het avondmaal gaat immers over het deel hebben aan Christus, het verbonden zijn met Hem. En er is toch weinig twijfel over dat God diepverbonden bleef met David - ondanks zijn veelwijverij. Dus wat denk je, zou God hem aanzien als hij zou deelnemen aan het avondmaal? En zo ja, waarom zouden wij hem dan weigeren? Zo niet, waarom zouden wij wél worden aangezien als wij aangaan?
De HEERE laat David aanspreken, waarschuwen, bestraffen: 2 Sam. 12:7-12. Davids' inkeer, berouw, schuldbelijdenis: 2 Sam. 12:13; 2 Sam. 24:10. De HEERE verliet en verlaat David niet, maar de straf volgt wel: 2 Sam. 12:14; 2 Sam. 24:12-13. Dan is er ook weer herstel van de gemeenschap met de HEERE: 2 Sam. 12:24; 2 Sam. 24:25.

Geen enkele CGK, noch de Rijnsburggroep, noch de Hoogeveen-lijn, is vergelijkbaar met de HEERE. Maar als consequent sprake zou zijn van aanspreken, waarschuwen en bestraffen (lees: toepassing kerkelijke tucht), dan zou de vlag nu anders hangen. Als sprake zou zijn van inkeer, berouw en schuldbelijdenis, dan is er reden om uit de patstelling te komen. Dit laatste is door de Rijnsburggroep consequent geuit, tot nu toe.

Om in de analogie verder te gaan: niemand beweert dat de HEERE individuen of gemeenten verlaat. Wel wordt vanuit de Bijbel de zonde aangewezen en gewaarschuwd voor het gevolg dat op volharding in de zonde staat geschreven.

Eindigend met een -isme, jouw redenering valt onder een paraplu genaamd: antinomianisme.
1. Als God gemeenten niet verlaat, waarom wij dan wel? Als Hij met deze gemeenten kan omgaan, waarom wij dan niet?

2. Inderdaad, David werd aangesproken en moest leven met de consequenties van zijn daden. Overigens betreft dit niet zijn veelwijverij, waar de vraagsteller op wees. Hoewel dit in Dt.17:17 werd afgewezen, lezen we in 2Sam.12:8 dat God de vrouwen in zijn schoot heeft gegeven. Benieuwd hoe je dat ziet? Dit mocht er toch niet zijn?

3. Wat antinomianisme betreft: lees wat ik schrijf, nergens beweer ik - direct of indirect - dat de zonde er niet toe doet.
Laatst gewijzigd door rhadders op 08 jul 2026, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

rhadders schreef: Vandaag, 07:57
Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:00

1. Als God gemeenten niet verlaat, waarom wij dan wel? Als Hij met deze gemeenten kan omgaan, waarom wij dan niet?

2. Inderdaad, David werd aangesproken en moest leven met de consequenties van zijn daden. Overigens betreft dit niet zijn veelwijverij, waar de vraagsteller op de wees. Hoewel dit in Dt.17:17 werd afgewezen, lezen we in 2Sam.12:8 dat God de vrouwen in zijn schoot heeft gegeven. Benieuwd hoe je dat ziet? Dit mocht er toch niet zijn?

3. Wat antinomianisme betreft: lees wat ik schrijf, nergens beweer ik - direct of indirect - dat de zonde er niet toe doet.
1. Dit is een vraag die langs mijn argumentatie gaat.
2. Polygamie heeft nergens in het Oude Testament Gods goedkeuring.
3. Dat de zonde er niet toe doet beweert het antinomianisme ook niet, maar zit versleuteld in de redenering. Gods wet kaltgesteld.

Ps. Ik sluit deze conversatie weer ;)
BSH

Bericht door BSH »

Middenrefo schreef: Vandaag, 00:03 Dat is het punt waarop de GS een besluit nam zonder duidelijk te maken of en hoe het gehandhaafd moest worden.
Even deze zin eruit gelicht.

Hoe in de wereld, nee daar wel, want het is wereld gedacht, hoe in de kerk stel je je op het standpunt dat je je niet hoeft te houden aan een afspraak als er niet duidelijk gemaakt is hoe er gehandhaafd wordt.

Is er bij het emeritikas-besluit (om even een voorbeeld te noemen) wel duidelijk gemaakt of en hoe er gehandhaafd moet worden? Nee? Dan houden we ons daar toch ook niet aan. Hadden ze maar gelijk handhavingsbesluiten moeten nemen.

Als het er zo aan toegaat op een Synode, houd dan gewoon helemaal geen synodes meer.
MidMid

Bericht door MidMid »

BSH schreef: Vandaag, 19:01 Even deze zin eruit gelicht.

Hadden ze maar gelijk handhavingsbesluiten moeten nemen.
Als dit je oproep aan de GS is, ben je dan nog wel een kerkelijke vergadering.

[Zeer flauw natuurlijk om een enkele zin te pakken, de context te negeren en daarop een 'rant 'te geven.]
Plaats reactie