rhadders schreef: ↑28 mar 2026, 23:17
Job schreef: ↑28 mar 2026, 22:59
rhadders schreef: ↑28 mar 2026, 22:23
Ik ben ook wel even benieuwd: wat betekent ‘bekering overnemen’ concreet? En wat als dit dus niet gebeurt door een ambtsdrager, wat betekent dat dan concreet?
Dat iemand belijdt een kind van de Heere te mogen zijn (hierboven is het allemaal uitvoerig beschreven door Vrouwke en Arja) maar dat daar vraagtekens bij worden gezet door (o.a.) ambtsdragers. Is een gangbare uitdrukking in de kringen waarin ik me bevind: kan iemand het wel of niet van diegene overnemen. In gewone mensentaal: gelooft hij of zij het bekeringsverhaal?
Soms hoor je het ook bij sterfbedbekeringen: de dominee kan het niet overnemen en laat het daarom rusten.
Wat het concreet betekent kan heel uiteenlopend zijn. Bijvoorbeeld een waarschuwing om te vragen om ontdekking. Of om een volgende keer voorzichtig te zijn met de Avondmaalsgang.
Dank voor je reactie. Ik begrijp het, maar of een ambtsdrager het bekeringsverhaal gelooft is één ding. Maar wat betekent dat verder? Niets toch? Volgens mij leert de Schrift dat de Heilige Geest in ons getuigt dat we kinderen van God zijn (Rom.8:16), wat is dan de rol van de ambtsdrager die dit in twijfel trekt? Corrigeert hij de Heilige Geest? En zegt 1Jh.5:10 niet: ‘Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven’? Met andere woorden: wat is de Schriftuurlijke basis voor deze praktijk?
Ten diepste betekent het inderdaad niets als mensen je veroordelen. Maar in de praktijk kan het wel heel veel met je doen.
Ik las later ergens over Ds. G.H. Kersten dat er iemand met grote geestelijke nood naar hem toe kwam. Maar die stuurde hij weg; die moest niet naar hem toekomen maar die moest naar de HEERE. Tegen omstanders zei hij; die komt wel weer terug want die loopt op d’r eind. En zo gebeurde ook…de nood was opgelost.
Iets vergelijkbaars deed ik ook en trok uiteindelijk vlak daarvoor grote nood bij die ambtsdrager aan de bel (figuurlijk gesproken). Waarop we afspraken dat hij zou langskomen. Maar de HEERE kwam eerder. En toen die man kwam was ALLES anders. Dat was de eerste keer dat ik een ambtsdrager echt in mijn hart liet kijken.
Komt, luistert toe, gij Godgezinde(n),
Gij, die den HEER van harte vreest,
Hoort, wat mij God deed ondervinden,
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
'k Sloeg heilbegerig 't oog naar boven,
Ik riep den HEER ootmoedig aan;
Ik mocht met mond en hart Hem loven,
Hem, Die alleen mij bij kon staan.
Maar het kon niet waar zijn. Je kan ook vooruit grijpen. Geestelijke diefstal. Daar gaan jaren overheen.
Je moet maar veel eenvoudige preekjes van … gaan lezen. En vragen om ontdekkend licht want dat hebben we allemaal nodig.
En binnen een half uur was hij weer weg.
Ik heb er volgens mij een zwarte-pakken-trauma aan overgehouden. Waardoor ik al compleet dichtklapte als ik ambtsdragers ontmoeten moest. Want dan komen ze tijdens huisbezoek weer vragen hoe het met je is. En wat moet je zeggen? Alles is gezegd en het oordeel is geveld.
Verder vond ik het ook een extra hobbel rond het Avondmaal. Waar ik eerder vooral strijd had rond het Avondmaal omdat ik dacht dat mijn zonden niet vergeven waren, kwam nu die situatie er ook nog bij. Hoe kun je zo als broeders en zusters Avondmaal gaan zitten vieren? Daarbij, na de bediening komen ze op bezoek en moet je vertellen hoe je er toe gekomen bent om deel te nemen aan de bediening.
Ik lag in die stille jaren meestal met migraine op bed rond het Heilig Avondmaal. Tot ik naar een jaar of 7 in een voorbereidingsweek tegen mijn man zei: als ik de kracht krijg, hoop ik toch deel te nemen aan de bediening. Want is is gewoon liegen als ik het niet doe. Want ik “eet en drink” eigenlijk alle dagen van de Heere Jezus. Dat weet jij ook wel..
Maar op zijn verzoek heb ik dat toen toch nog niet gedaan. Ik heb toen thuis de dienst meegeluisterd. Hij had liever dat we eerst gingen proberen om weer tot een normale verhouding met de kerkenraad te komen door het open te gooien.
Dat is uiteindelijk gebeurd. Maar met andere broeders. Omdat die ene eigenlijk niets meer kon.
Verder is het natuurlijk ook nog zo, dat je in inwendige en uitwendige aanvechtingen gewoon ook allemaal echt niet meer zo goed kunt bekijken.
Hier ligt nog een simpele tekening van een half jaar later. Met daarop twee keer bijna hetzelfde uitgebeeld: twee keer een Vrouwke dat op haar knieën ligt te bidden. Eromheen allemaal poppetjes die pijlen op haar afschieten. Erboven twee wolken waaruit iets naar beneden komt. Hoog in de lucht zijn de wolken heel verschillend. Een helder gele en een zwarte. Maar dan komt het verschil in de tekeningen. De ene gele wolk komt tot beneden bij de bidder. In de andere tekening niet maar staat er wel een groot rood kruis doorheen. De zwarte wolken komen in beide tekeningen tot beneden bij de bidder. En zit er soms ook wat geel tussen dat zwart uit die zwarte wolk. Tussen de twee tekeningen in een heel groot rood vraagteken…in woorden gezegd: ik weet het allemaal niet meer.
Gezift worden als tarwe…