Je maakt een onderscheid in aard en intentie, maar daarmee mis je waar het hier om gaat: de overlap in uitwerking. Het gaat hier op RF door sommigen vooral om verkeerd gebruik van geestelijke gezag door ambtsdragers tegenover Gods kinderen. Dat gebeurt binnen een context van gezag en raakt direct aan iemands verhouding tot God en zijn identiteit. Juist daarom kan de schade diep en verwoestend zijn.K de Vries schreef: ↑Gisteren, 18:24Los van alle pijn en verdriet, die ik zelf van dichtbij ook heb meegemaakt, vind ik het wel heel erg kort door de bocht om kerkelijke pijn, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte (waar het in deze discussie om gaat, laten we dat scherp stellen; ik spreek niet over andere pastorale zaken, dan kan dit mogelijk wel het geval zijn), onder dezelfde rang en orde te scharen als seksueel misbruik en pesterij. Ambtsdragers hebben wel zielen voor zich die de eeuwigheid moeten aandoen en het bloed zal eenmaal van hun hand geëist worden. Dat is van geheel andere orde dan bewust seksueel misbruik of bewuste pesterij, al zal de beschadiging misschien hetzelfde voelen.Terri schreef: ↑Gisteren, 16:34 Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
Begreep van een professional dat het in dezelfde rang en orde zit als seksueel misbruik en pesterij.
Het aller ergste vind ik de ontkenning.
Maar deze beide zaken als daad en probleem aan elkaar gelijkstellen, vind ik toch echt niet een juiste voorstelling van zaken. Ik geloof niet dat je in het pastoraat, als ambtsdrager, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte, anderen bewust pijn aan zou doen. Dat is bij seksueel misbruik of pesterij toch echt wel anders.
Waar bij andere vormen van grensoverschrijding vaak nog erkenning komt, blijft die hier uit. Het wordt niet als fout gezien (omdat de intentie niet kwaadaardig was), er volgen geen excuses, de broeder wordt niet gecorrigeerd, en het kwaad kan zich herhalen.
Ik heb alle drie de vormen meegemaakt: pesten, het andere genoemde misbruik en verkeerd gebruik van geestelijke gezag.
En niets heeft mij zo diep geraakt als het laatste.
Bij pesten en andere vormen van grensoverschrijding had ik God nog als toevlucht... en mensen die me hielpen.
Maar bij het verkeerd gebruik van geestelijk gezag werd Gods reddende werk in mij ontkend, en mijn plaats in de gemeente ondergraven
Dat was een totale ontworteling.