Jouw bijdrage komt op mij toch echt over als het bagatelliseren van wat ervaren is.K de Vries schreef: ↑Gisteren, 19:19Nee. Sterker nog, ik zei al dat ik van dichtbij mensen ken die ook slachtoffer zijn.
Als we het over predikanten (en ouderlingen) hebben, dan is hun eerste verantwoordelijkheid het Evangelie te verkondigen, Bijbels, eerlijk, gunnend. Dat is de eerste verantwoordelijkheid. Als iemand zich uitgeeft voor een ware gelovige en uit iemands leven blijkt het tegenovergestelde, dan moet iemand gewaarschuwd worden. Als er zoekers, bekommerden, twijfelaars e.d. zijn, dan moeten zij door ambtsdragers gewezen worden op Christus. Een veroordeling is dan zeker niet op zijn plaats. In Ezechiël 34 roept de HEERE een wee uit over herders die het zwakke niet sterken, het zieke niet helen, het gebrokene niet verbinden, het weggedrevene niet wederbrengen en het verlorene niet zoeken. Onze voorvaderen leerden niet voor niets dat we met het oordeel der liefde hebben te oordelen tenzij uit de levenswandel het tegendeel blijkt.
Als predikanten of ouderlingen dan plattrappen dat wat naar hun oordeel niet 'klopt', dan mag dat zeker benoemd worden, zeker vanwege de impact die dat levenslang kan hebben. Een ambtsdrager is dan ver van z'n plaats.