Je maakt er een verschil in beleving en achtergrond van, maar daarmee verschuift het gesprek. Het gaat hier niet om interpretatie, maar om wat er concreet gebeurt. Als iemand met geestelijk gezag uitspreekt dat er geen werk van God in iemand is, dan is dat geen perspectiefverschil, maar een oordeel met directe gevolgen voor iemands verhouding tot God en zijn plaats in de gemeente. Dan kun je dat niet terugbrengen tot standplaatsgebondenheid.K de Vries schreef: ↑Gisteren, 20:54 Aan Arja,
Ik denk dat dit komt omdat we hier op het forum verschillen over wanneer er sprake is van verkeerd gebruik van geestelijk gedrag door ambtsdragers.
Ik denk dat dit mede afhankelijk is van de standplaatsgebondenheid waaruit we de prediking behoren en beluisteren en waaronder we zijn opgegroeid.
Vanuit die sociologische diversiteit vind ik het dus niet juist om elke ervaring van pastorale pijn te verbinden aan geestelijke mishandeling en wat er voor meer termen te bedenken zijn, hoezeer je ook beschadigd kunt zijn en hoeveel pijn je ook geestelijk hiervan kunt hebben.
Bovendien: als je zou zeggen dat er bewust sprake is van geestelijke mishandeling, kun je dat ook heel snel verbinden aan de onvergeeflijke zonde tegen de Heilige Geest, zoals hierboven eerder al genoemd werd in het citeren van Matth. 18:6.
En die koppeling met de onvergeeflijke zonde komt niet bij mij vandaan. Ik spreek niet over bewuste geestelijke mishandeling, maar over het feit dat ook zonder kwade bedoeling verkeerd gebruik gemaakt kan worden van geestelijk gezag, met ingrijpende gevolgen voor iemands geloof en leven die een overlap hebben met de gevolgen van ander leed.